الکترو موتور WEG

WEG ، که از سال 1961 به عنوان یک کارخانه کوچک موتورهای برقی شروع به کار کرد، به یک تامین کننده پیشرو در زمینه محصولات الکترونیکی برای بخش های مختلف تبدیل شده است. رشد کارخانه منجر به تنوع بخشیدن به مشاغل شده است، و اضافه کردن محصولات متنوعی از جمله موتورهای الکتریکی که نیروی الکتریکی را به نیروی مکانیکی تبدیل می کنند به این روند کمک شایانی کرده است.
تنوع محصوات، بنیادی محکم برای رشد شرکتی است که برای ارائه کامل تر راه حل ها، در حال حاضر به صورت اختصاصی به مشتریان خود خدمت می کند. حتی پس از گذشت بیش از 50 سال از تاریخ شروع به کار کارخانه، موتورهای برقی همچنان یکی از محصولات اصلی WEG به حساب می آیند. WEG با بازار هماهنگ شده است و سبد محصولات خود را همیشه مطابق با نیاز بازار به روز میکند. به منظور اطلاع رسانی کلی در باب WEG Motors ، این راهنمای ساده و هدفمند برای کمک به کسانی که قصد خرید و فروش چنین تجهیزاتی را دارند، ایجاد شده است.

موتور الکتریکی چیست؟

موتور الکتریکی برقی دستگاهی است که قادر به تبدیل انرژی الکتریکی به انرژی مکانیکی است. موتور القایی پرکاربردترین نوع موتور است، زیرا تمام مزایای موتور الکتریکی از قبیل کم هزینه بودن ، سهولت در تهیه و توزیع ، هندلینگ تمیز و کنترل های ساده است را همراه با نمونه هایی از ساخت ساده و تطبیق پذیری عالی آن را برای انطباق با طیف گسترده ای از بارها و کارآیی های بهبود یافته ترکیب می کند.

 متداول ترین انواع موتورهای الکتریکی عبارتند از:

الف) موتورهایی با جریان مستقیم: این موتورها بسیار گران هستند و  به یک منبع جریان مستقیم یا یک وسیله تبدیل کننده نیاز دارند تا جریان مستقیم متناوب را به جریان مستقیم تبدیل کنند. آنها قادر به کار با سرعت قابل تنظیم در طیف وسیعی هستند و برای کنترل دقیق و انعطاف پذیر سرعت کاملاً مناسب هستند. بنابراین ، استفاده از آن ها محدود به برنامه های خاص است که در این شرایط هزینه های نصب و نگهداری بسیار بالاتر را جبران می کند.

ب) موتورهای جریان متناوب: این موتورها متداول هستند زیرا انرژی الکتریکی معمولاً به عنوان جریان متناوب تأمین می شود. متداول ترین انواع آن عبارتند از:

  • موتورهای همزمان: موتورهای همزمان ، موتورهای سه فاز AC هستند که با سرعت ثابت و بدون لغزش کار می کنند و به طور کلی برای خروجی های بزرگ (به دلیل هزینه های نسبتاً زیاد در اندازه های فریم کوچکتر) کاربرد دارند.
  • موتور القایی: این موتورها معمولاً با سرعت ثابت کار می کنند که هنگام اعمال بارهای مکانیکی روی شافت موتور ، کمی تغییر می کند. به دلیل سادگی ، استحکام و کم هزینه بودن ، این نوع موتور بیشترین کاربرد را دارد و از نظر عملی تقریباً برای انواع ماشین ها کاملاً مناسب است. در حال حاضر می توان سرعت موتورهای القایی را توسط اینورترهای فرکانس کنترل کرد

سیستم عایق بندی WEG

به منظور پاسخگویی به نیازهای مختلف بازار و برنامه های کاربردی خاص، مربوط به عملکرد فنی عالی، از سیستم عایق برای موتورهای WEG استفاده شده است. سیم مینای گرد یکی از مهمترین مؤلفه های مورد استفاده در موتور است زیرا جریان الکتریکی از طریق آن و ایجاد میدان مغناطیسی مورد نیاز برای عملکرد موتور اعمال می شود.

در طی فرآیند تولید، سیم ها به تلاش کشش مکانیکی، اثرات الکتریکی خمشی و سایش که همچنین روی عایق سیم تأثیر می گذارند، ارائه می شود. در طول عملیات ، اثرات حرارتی و الکتریکی روی ماده عایق سیم عمل می کند. به همین دلایل ، سیم به مقاومت عایق مکانیکی ، حرارتی و الکتریکی فوق العاده ای نیاز دارد. لعاب مورد استفاده در سیم ، چنین خاصیت هایی را تضمین می کند، در حالی که خاصیت مکانیکی توسط لعاب خارجی که در مقابل قرار دادن در استاتور مقاومت می کند ، در برابر اثر سایشی مقاومت می کند.

موتور ترمز WEG

موتور ترمز  WEG متشکل از یک موتور القایی است که به یک ترمز تک دیسک وصل شده و یک واحد کامپکت را تشکیل می دهد. موتور القایی یک ماشین خنک کننده فن کاملاً محصور با همان عملکرد مکانیکی و الکتریکی موتورهای WEG با هدف کلی است.

ترمز با چند قسمت متحرک ساخته شده است که باعث کاهش عمر طولانی می شود. دو مدل  لنت های ترمز یک محل تماس بزرگ ایجاد می کند و در طی فرآیند ترمز تنها به فشار کمی نیاز دارد که باعث کاهش گرمای ترمز و سایش حداقلی می شود. علاوه بر این، ترمز توسط سیستم خنک کننده موتور خنک می شود.

سیم پیچ درایو الکترومغناطیس که از رزین اپوکسی محافظت می کند، می تواند به طور مداوم با ولتاژ های مختلف 10٪ بالاتر و پایین تر از ولتاژ نامی کار کند. سیم پیچ درایو الکترومغناطیس DC است که توسط پل یکسو کننده ساخته شده از دیودهای سیلیکونی و واریستور تهیه می شود که ولتاژ نامطلوب را سرکوب می کند و امکان خاموش شدن سریع جریان را فراهم می کند.

سیستم منبع تغذیه

سیستم منبع تغذیه می تواند تک فاز  یا سه فاز باشد. سیستم تک فاز بیشتر در خانه ها ، مراکز تجاری ، مزارع استفاده می شود ، در حالی که سیستم سه فاز در صنایع استفاده می شود. هر دو در 60 هرتز یا 50 هرتز کار می کنند.

سیستم سه فاز

ولتاژهای سه فاز که بیشتر در صنایع مورد استفاده قرار می گیرند: ولتاژ کم: 220 ولت ، 380 ولت و 440 ولت و  ولتاژهای بالا: 2.300 V ، 4.160 V و 6.600 Vهستند.

سیستم تک فاز

موتورهای تک فاز به دو فاز (ولتاژ خط  UL) یا به یک فاز و یک رسانای خنثی (ولتاژ فاز Uf ) وصل می شوند. بنابراین ولتاژ سیستم موتور تک فاز باید برابر با ولتاژ سیستم UL یا Uf باشد. هنگامی که چندین موتور تک فاز به یک سیستم سه فاز (که توسط 3 سیستم تک فاز تشکیل شده است) متصل هستند ، باید برای توزیع یکنواخت آن ها دقت لازم را داشته باشید تا از عدم تعادل بین فازها جلوگیری شود.

ویژگی های موتور WEG

هر چند WEG بیان می کند که موتورهای آن ها معمولاً با طراحی مطابقت دارند، در بسیاری موارد مقدار گشتاور واقعی آن ها به مراتب بالاتر از حداقل مورد نیاز استاندارد است. در بیشتر موارد مقادیر حتی از حداقل الزامات طراحی نیز فراتر می رود. این به معنی منحنی گشتاور بسیار زیاد است که مزایای زیر را به همراه دارد:

1) شتاب سریع در شرایط شروع سنگین، به عنوان مثال: برای پمپ های پیستونی ، نوار نقاله های بارگذاری شده ، بارهای بالای اینرسی ، کمپرسورهای دارای دریچه های باز و …

2) پاسخگویی سریع برای تجهیزات ویژه مانند موارد ذکر شده از آنجا که موتورهای استاندارد همیشه به راحتی در بورس با مزایای قیمت و تحویل سریع در دسترس هستند.

3) امکان استفاده از روش های کاهش ولتاژ کاهش یافته، به عنوان مثال Star-Delta Starters ، در موارد عادی ، بدون تأثیرگذاری بر شتاب کامل بار

.4) به دلیل ارزش بالای گشتاور خرابی ، قله های بار لحظه ای و افت ولتاژ موقتی بدون هیچ گونه افت سرعت ناگهانی پذیرفته می شوند. این یک نیاز اساسی برای عملکرد ماشین هایی است که در معرض قله های سنگین مانند سنگ شکن ها و… قرار دارند.

طول عمر موتور

همانطور که قبلاً در مورد ” سیستم های عایق” اطلاع داده شده بود ، طول عمر مفید آن تقریبا به طور انحصاری به عمر عایق سیم پیچ بستگی دارد. طول عمر موتور تحت تأثیر عوامل بسیاری از جمله کمبود ، لرزش ، محیط های خورنده و… قرار دارد. از بین همه این عوامل ، مهمترین  آن ها دمای کار مواد عایق است. افزایش 8 تا 10 درجه بالاتر از درجه حرارت سیستم عایق می تواند طول موتور را به نصف کاهش دهد.

وقتی صحبت از کاهش طول عمر مفید موتور است، ما در مورد درجه حرارت های بالا که سیستم عایق می سوزد و سیم پیچ ناگهان از بین می رود صحبت می کنیم. طول عمر عایق به معنای پیر شدن تدریجی مواد عایق می باشد که خشک می شود و این خاصیت عایق زمانی که نتواند ولتاژ اعمال شده را تحمل کند از بین می رود. این موضوع منجر به خرابی سیستم عایق و در نتیجه اتصال کوتاه سیم پیچ ها می شود. تجربه نشان می دهد که اگر بیش از این حد دما در دمای زیر حد معین نگه داشته شود، سیستم عایق عملاً نامحدود عمل میکند.

با افزایش دما ، عمر عایق کوتاه می شود. این حد دما بسیار پایین تر از دمای “سوزش” سیستم عایق است و به نوع مواد عایق استفاده شده بستگی دارد. این حد دما به گرمترین نقطه در سیستم عایق اشاره دارد ، اما لزوماً به کل سیم پیچ مربوط نیست. یک نقطه ضعف در قسمت داخلی سیم پیچ ها برای از بین بردن سیستم عایق کافی خواهد بود.

توصیه می شود از سنسورهای دما به عنوان وسیله حفاظت اضافی برای موتور الکتریکی استفاده شود. این وسایل محافظتی، از عمر طولانی تر و قابلیت اطمینان بیشتری در فرآیند برخوردار خواهند بود. تنظیمات هشدار و / یا خاموش کردن باید مطابق با کلاس دمای موتور انجام شود.

دسته بندی: