آشنایی با انواع الکتروموتور دور بالا

آشنایی با انواع الکتروموتور دور بالا

امروزه به سختی می توان صنعتی را پیدا کرد که به طور مستقیم یا غیرمستقیم با موتور های الکتریکی مرتبط نباشد. برای آشنایی با انواع الکتروموتور دور بالا باید بگوییم موتور الکتریکی یا دینام صنعتی وسیله ای برای تبدیل انرژی الکتریکی به انرژی مکانیکی است و در طیف وسیعی از کاربردهای صنعتی مورد استفاده قرار می گیرد. از کوچکترین کاربردها مانند موتور های تبرید گرفته تا صنایع بزرگ مانند کشتی سازی، همگی به انواع موتور های الکتریکی بستگی دارند.

الکتروموتور دور بالا (3000 دور) یکی از انواع دینام های صنعتی است که به دلیل سرعت خروجی بالا طرفداران زیادی در صنایع مختلف پیدا کرده است. این موتور ها در کاربرد های مختلفی مانند ماشین آلات صنعتی، اره های زنجیری صنعتی، ماشین های پرس و چاپ، کمپرسور، تسمه نقاله، آسانسور، بالابر و … مورد استفاده قرار می گیرند. در ادامه مقاله با تکنوتاو همراه ما باشید.

الکتروموتور 2 پل

اگر به دنبال آشنایی با انواع الکتروموتور دور بالا و خرید موتور الکتریکی هستید، احتمالاً با عناوینی مانند 2 پل، 4 پل، 6 پل و 8 پل برخورد کرده اید. پل یا قطب نشان دهنده سرعت و چرخش موتور است. در واقع تعداد دور موتور الکتریکی با فرکانس رابطه مستقیم و با تعداد پل ها رابطه معکوس دارد. بنابراین هر چه تعداد پل ها کمتر باشد سرعت و سرعت خروجی موتور بیشتر می شود. به عنوان مثال، یک موتور الکتریکی 2 قطبی با سرعت اسمی 3000 دور در دقیقه و یک موتور 8 قطبی با سرعت نامی 750 دور در دقیقه عرضه می شود.

انواع الکتروموتور 3000 دور

با توجه به جریان ورودی، الکتروموتور ها به دو نوع AC (جریان متناوب) و DC (جریان مستقیم) تقسیم می شوند. انواع موتور های الکتریکی 3000 دور در دقیقه نیز از این قاعده مستثنی نیستند و شامل دو نوع AC و DC می باشند که در ادامه مقاله از تکنوتاو به بررسی آن ها می پردازیم.

1) انواع الکتروموتور 3000 دور در دقیقه DC

انواع و ویژگی های موتور الکتریکی 3000 دور DC

  • موتور سری: گشتاور راه اندازی بالایی دارد و در صنایعی مانند ضربه پرس، جرثقیل، بالابر هیدرولیک و آسانسور استفاده می شود.
  • موتور موازی: بیشترین گشتاور را در سرعت نامی دارند و عمدتاً در فن ها و دمنده های صنعتی استفاده می شوند. لازم به ذکر است که این موتور ها نباید تحت بار سنگین کار کنند.
  • موتور مرکب: این موتور ها دارای ویژگی هایی در دو نوع سری و موازی می باشند و در دو مدل اکسترا مرکب و کامپوند کاهش یافته تولید می شوند.
  • موتور خود تحریک: به جای منبع ولتاژ جداگانه برای این موتور، سیم پیچ تحریک آن به پایانه های اصلی دستگاه متصل می شود.
  • موتور مغناطیس دائم: این موتور ها دارای قطب آهنربای دائمی هستند و به دو دسته تقسیم می شوند. موتور هایی که مستقیماً به خط وصل می شوند و موتور هایی که نیاز به VFD دارند.

انواع الکتروموتور 3000 دور

استفاده از موتور 3000 دور DC

کاربردهای موتور های DC 3000 دورعبارتند از:
  1. فن سانتریفیوژ با سرعت بالا
  2. اسباب بازی
  3. کاربرد در خودرو
  4. استفاده در انواع صنایع دستی مختلف
  5. ماشین کنترل از راه دور پر سرعت
  6. حفاری PCB
  7. حکاکی

2) نوع موتور AC 3000 دور در دقیقه

انواع موتور های AC 3000 دور در دقیقه به دو گروه تقسیم می شوند:

  • القایی (ناهمزمان)
  • همزمان

موتور های القایی در صنعت محبوب هستند و به طور کلی به دو دسته موتور های تک فاز و موتور های سه فاز تقسیم می شوند. موتور های سنکرون را نیز می توان به دو دسته زیر تقسیم کرد:

  1. قطب برجسته
  2. قطب صاف
الکتروموتور تک فاز 3000 دور در دقیقه

موتور تک فاز 3000 دور در دقیقه در واقع یک موتور تک فاز 2 پل با توان 0.18 تا 2.5 کیلو وات است. این موتور ها در انواع زیر موجود هستند:

موتور رله تک خازن تک فاز 3000 دور در دقیقه

در ادامه آشنایی با انواع الکتروموتور چینی دور بالا، در این نوع موتور ها خازن به صورت سری با سیم پیچ راه اندازی محاسبه می شود تا اختلاف فاز در حین کار 90 درجه باشد. لازم به ذکر است که از آنجایی که خازن به مدت طولانی در مدار می ماند، استفاده از خازن های الکترولیتی مناسب نیست، بلکه باید از خازن های روغنی استفاده کرد.

موتور 3000 دور در دقیقه استارت خازن دائمی تک فاز CRS

در این نوع موتور ها، یک خازن دائمی و یک استارت به طور همزمان در مدار قرار می گیرند. از این موتور ها در یخچال های صنعتی، پمپ های آسانسور و کمپرسورها استفاده می شود. از مزایای این موتور ها می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • گشتاور راه اندازی بالا
  • داشتن گشتاور صحیح حین کار
  • دارای کارایی و بهره وری خوب
  • آرام و ساکت بودن
  • تحمل اضافه بار تا 25% بار اسمی
موتور دو خازن تک فاز 3000 دور در دقیقه

در این نوع موتور ها از شیارهایی بر روی قطب های برجسته استفاده می شود و یک یا چند حلقه هادی اتصال کوتاه در داخل شیارها قرار می گیرد. این نوع موتور ها دارای گشتاور و راندمان راه اندازی بسیار پایین بوده و کمتر از 150 وات تولید می کنند. البته مزیت این موتور ساختار ساده آن است.

2) نوع موتور AC 3000 دور در دقیقه

کاربرد موتور تک فاز 3000 دور در دقیقه
  1. ماشین ابزار

2.اره زنجیری صنعتی

موتور سه فاز 3000 دور در دقیقه

تولید موتور های سه فاز با 3000 دور در دقیقه 2 قطبی، محدوده توان 0.09 تا 250 کیلووات، بدنه چدنی و آلومینیومی است. انواع موتور های سه فاز 3000 دور در دقیقه عبارتند از:

موتور 3000 دور در دقیقه سه فاز قفس سنجاب

ساختار این نوع موتور الکتریکی شامل یک سیلندر است که بر روی یک شفت با شیارهای طولی نصب شده است. این شیارها در ابتدا و انتهای روتور به هم متصل می شوند.این نوع موتور ها دارای رتبه بندی های مختلف قدرت هستند، ارزان تر هستند و می توانند بارهای سنگین تری را نسبت به مدل های تک فاز تحمل کنند.

موتور سه فاز قفس سنجابی 3000 دور در دقیقه با روتور کویل

در این نوع موتور های سه فاز، روتور با حلقه های لغزنده پیچیده می شود و نگهداری آن ها در مقایسه با موتور های قفس سنجابی هزینه بیشتری دارد. این نوع موتور ها برای موقعیت های خودرویی که گشتاور نهایی باید در سرعت صفر تولید شود و موتور در مدت زمان کوتاهی با مصرف جریان کم به سرعت نامی می رسد ایده آل هستند. از این نوع موتور ها در موارد زیر استفاده می شود:

  1. چاپخانه
  2. کمپرسور
  3. تسمه نقاله
  4. بالابر و آسانسور

قیمت موتور های DC و AC با سرعت بالا

عوامل متعددی بر قیمت موتور های پرسرعت تأثیر می گذارد. بنابراین نمی توان قیمت قطعی تمامی موتور های برقی را اعلام کرد. از جمله عوامل مختلفی که در قیمت الکتروموتور ها تاثیر دارند می توان به نکات زیر اشاره کرد.

  • برند هر نوع موتور برق یکی از عوامل موثر در تعیین قیمت آن می باشد. برندهای معتبر و معتبر برای ساخت موتور های خود از بهترین و با کیفیت ترین استفاده می کنند و به همین دلیل آن ها را با قیمت های بسیار بالا به فروش می رسانند.
  • جنس بدنه موتور نیز یکی دیگر از عوامل موثر در تعیین قیمت آن است. به طور کلی، بدنه یا قاب موتور از آلومینیوم یا چدن ساخته شده است. از طرف دیگر، موتور های با روکش چدنی گرانتر هستند.
  • نرخ تبدیل انرژی نیز یکی از عوامل موثر بر قیمت موتور های پرسرعت است. هر چه نرخ تبدیل انرژی کمتر باشد، دستگاه کارآمدتر است. از طرفی هر چه بازده عملیاتی بیشتر باشد، قیمت موتور نیز بالاتر می رود.
  • کویل های مورد استفاده در ساخت انواع الکتروموتور ها از موادی مانند آلومینیوم، مس و … می باشد. این کویل ها بسته به کیفیت و استحکام قیمت های متفاوتی دارند.
  • کیفیت قطعات، نقش نیروی انسانی و خط تولید موتور نیز از دیگر عوامل موثر بر قیمت نهایی موتور است.

با توجه به اینکه عوامل متعددی در تعیین قیمت موتور های پرسرعت نقش دارند، می توانید برای استعلام و دریافت لیست قیمت و خرید الکتروموتور های سه فاز با مشاور تکنوتاو تماس بگیرید.

کلام آخر

برای انتخاب بهترین موتور الکتریکی، باید نیازهای خود را از قبل تعیین کنید. عواملی مانند قدرت موتور، گشتاور، سرعت و اندازه برای هر کاربرد متفاوت است. بهترین و ساده ترین راه، مشورت با یک متخصص برای جلوگیری از هزینه های اضافی است. کارشناسان تکنوتاو هنگام انتخاب، خرید، راه اندازی و نصب، تعمیر و نگهداری موتور های برقی مطابق با نیاز خود در هر مرحله در کنار شما هستند.

دسته بندی: