آشنایی با انواع پمپ کارخانه های مواد غذایی

آشنایی با انواع پمپ کارخانه های مواد غذایی

در سال‌ های اخیر ورود الکتروموتورها باعث تحولات اساسی در صنایع مختلف شده است. به کار گیری این تجهیزات اجازه می دهد که بتوانیم نیروی لازم برای انجام فرآیند‌های مختلف را در اختیار داشته باشیم و از سوی دیگر استفاده از مدارهای گوناگون و تجهیزات جانبی مخصوص پمپ‌ ها، کمک می‌ کند که روند انجام پمپاژ با دقت بسیار بالاتری انجام شود. پمپ‌ ها دارای انواع متفاوتی هستند که از آنها در شرایط مختلف استفاده می‌ کنند. پمپ کارخانه‌ های صنایع غذایی نیز بسته به محل کارکرد و نوع مایعاتی که برای جابجایی از آن استفاده می‌ شود، می‌ تواند با سایر انواع پمپ متفاوت باشد. در ادامه این مطلب از سایت تکنوتاو بیشتر در مورد پمپ کارخانه‌ های صنایع غذایی صحبت خواهیم کرد و اطلاعاتی را در این زمینه با شما به اشتراک می‌ گذاریم.

پمپ کارخانه‌ های صنایع غذایی

منظور از پمپ در انواع کارخانه‌ ها و صنایع مختلف دستگاهی است که وظیفه دارد با استفاده از انرژی مکانیکی درون خود، مایعات مختلف را جابجا کند. از طرفی وقتی مایعات از خروجی پمپ خارج می‌ شوند فشار بیشتری دارند و می‌ توانند مسیر طولانی‌ تری را طی کنند. انرژی مکانیکی در پمپ‌ های امروزی ( به خصوص پمپ‌ هایی که در این مطلب مد نظر داریم) بوسیله برق تولید می‌ شود و استفاده از آنها به ما کمک می‌ کند تا مایعات مورد نظر خود را تا ارتفاع یا مسافت خاصی جابجا کنیم. استفاده از سیستم‌ های مخصوص برای کنترل پمپ کارخانه‌ های صنایع غذایی این اجازه را به ما می‌ دهد تا مدت زمان کار و میزان جریان مایعات را بتوانیم به راحتی کنترل کنیم.

آشنایی با انواع پمپ کارخانه های مواد غذایی

معرفی انواع پمپ کارخانه‌ های صنایع غذایی

پمپ‌ ها برای کاربردهای مختلف، طراحی‌ های متفاوتی دارند و آنها را بر اساس ویژگی‌ ها و نحوه عملکرد طبقه بندی می‌ کنند. اما در یک دسته بندی کلی می‌ توان انواع پمپ‌های مورد استفاده در کارخانه‌ های صنایع غذایی را در دو دسته پمپ‌ های دینامیکی و پمپ‌ های جابجایی مثبت قرار داد.

  •  پمپ‌ های جابجایی مثبت
    روند کار این پمپ‌ ها چنین است که انتقال انرژی به مایعات مورد نظر ما به صورت پریودیک یا متناوب انجام می‌ شود. این محصولات دارای انواع متفاوتی هستند که عبارتند از: «پمپ‌ های گردشی و پمپ‌ های رفت و برگشتی»
  •  پمپ‌ های دینامیکی
    روند انتقال انرژی به سیال در این گونه از پمپ‌ ها به صورت دائمی انجام می‌ شوند‌. پمپ‌ های دینامیکی دارای انواع مختلفی می‌ باشند كه عبارتند از: «پمپ‌ های خاص، پمپ‌ های محیطی و پمپ‌ های گریز از مرکز»

پمپ‌ های پرکاربرد در کارخانه‌ های صنایع غذایی

بسته به شرایط و انتظارات ما از پمپ، نوع آن نیز تغییر خواهد کرد. اما پمپ‌ هایی که در صنایع غذایی کاربرد دارد، بیشتر از انواع پمپ‌ های جابجایی مثبت یا پمپ‌ های گریز از مرکز هستند. به عنوان مثال پمپ‌ های دنده‌ ای یکی از انواع پمپ‌ های جابجایی مثبت است و پمپ‌ های سیرکولاتور هم به عنوان یکی از پمپ‌ های گریز از مرکز شناخته می‌ شوند. در صورتی که بخواهیم با دقت بیشتری پمپ کارخانه‌ های صنایع غذایی را مورد بررسی قرار دهیم، باید چند مورد از پرکاربردترین این محصولات را خدمت شما معرفی کنیم.

پمپ‌ های گریز از مرکز

پمپ‌ های گریز از مرکز مورد استفاده در کارخانه‌ های صنایع غذایی دارای انواع مختلفی هستند. پمپ گریز از مرکز پروانه‌ ای که برای انتقال مایعات با غلظت مختلف مورد استفاده قرار می‌ گیرد، یکی از پرکاربردترین آنهاست. از این محصولات برای انتقال روغن‌ های رقیق و شیر استفاده می‌ کنند. البته در صورتی که ذرات جامد در این مایعات وجود داشته باشد، بسته به مقدار آنها می‌ توان از نمونه‌ های پروانه بسته، پروانه باز و پروانه نیمه باز استفاده کرد. آب بندی مکانیکی مناسب و مقاومت بالا در برابر خوردگی باعث شده تا پمپ‌ های گریز از مرکز موارد استفاده گسترده‌ ای در کارخانه‌ های صنایع غذایی داشته باشند.

پمپ‌ های دیافراگمی

یکی دیگر از پمپ‌ های پرکاربرد در کارخانه‌ های صنایع غذایی، پمپ‌ های دیافراگمی می‌ باشند که برای انتقال مایعات با غلظت (ویسکوزیته) مختلف مورد استفاده قرار می‌ گیرند. این نوع پمپ که توانایی کار کردن به صورت خشک را نیز دارند، در زمینه انتقال مایعات حساس به کار می‌ روند. در زمان خرید این محصولات باید به یاد داشته باشید که حتما هزینه‌ های مربوط به نگهداری و تامین کردن هوای فشرده را محاسبه کنید، چرا که پمپ دیافراگمی با تنظیم مقدار فشار خروجی باد، خروجی پمپ را تنظیم می‌ کند. این پمپ‌ ها می‌ توانند تا دمای حداکثر 176 درجه سانتی گراد به کار خود ادامه دهند. همچنین برای موارد استفاده مختلف این محصولات را در توان‌ های مختلفی تولید می‌ کنند و قبل از خرید باید توان مورد نیاز خود را به صورت حدودی محاسبه کرده باشید.

مونو پمپ‌ ها

یکی از انواع پمپ کارخانه‌ های صنایع غذایی که برای انتقال سیالات با ویسکوزیته مختلف کاربرد دارد، مونو پمپ می‌ باشد. این محصولات برای انتقال مایعات با غلظت مختلف کاربرد دارند. در ضمن اگر درون مایع ذرات جامد وجود داشته باشد؛ این پمپ‌ ها همچنان گزینه‌ های خوبی خواهند بود. مونو پمپ روند کاری بسیار نرمی دارد و در بخش‌ های مختلف کارخانه‌ های صنایع غذایی و انتقال مایعات حساس مورد استفاده قرار می‌ گیرند. البته نباید فراموش کرد که یکی از ایرادات اصلی این محصولات امکان نفوذ ذرات جامد ریز به درون لاستیک‌ های آب بندی آن است. در صورت بروز چنین اتفاقی استهلاک افزایش خواهد یافت و بخش‌ های مختلف این پمپ‌ آسیب می‌ بیند.

لوب پمپ‌ ها

لوب پمپ‌ ها از نظر ساختار شباهت زیادی با پمپ‌ های دنده‌ ای دارند، با این تفاوت که فاصله بین دنده‌ ها و پمپ بیشتر است و با هم هیچگونه تماسی ندارند. روند انتقال سیالات در این محصولات با استفاده از دنده‌ هایی که درون پمپ قرار گرفته انجام می‌ شود. این پمپ‌ ها توانایی انتقال مایعاتی با حداکثر دمای 93 درجه سانتی گراد را دارند و اگر بیش از حد خشک کار کنند، دچار مشکلات جدی خواهند شد. در ضمن روند کاری آنها بسیار نرم و روان می‌ باشد و توانایی انتقال مایعاتی که در آن ذرات جامد وجود دارد را نیز دارند. همچنین امکان کنترل جهت دنده‌ های لوب پمپ باعث می‌ شود که بتوانید جهت حرکت مایعات را نیز کنترل کنید.

پمپ‌ های دنده‌ای

انواع پمپ‌ های دنده‌ ای مورد استفاده در کارخانه‌ های صنایع غذایی را می‌ توان به دو دسته پمپ دنده‌ ای داخلی و خارجی تقسیم کرد. پمپ‌ های دنده‌ ای داخلی دارای یک فاصله انداز و چرخ دنده است و نحوه قرارگیری چرخ دنده به شکلی ست که در مرکز پین قرار ندارد. اما چرخ دنده پمپ‌ های دنده‌ ای خارجی در میان پین قرار گرفته است. این محصولات گزینه‌ های مناسبی برای انتقال مایعات حساس نیستند و در صنایع غذایی برای انتقال آب‌ های غلیظ، شکلات، شیر و… مورد استفاده قرار می‌ گیرد. این پمپ‌ ها قابلیت تنظیم میزان جریان خروجی را دارند و مورادی مثل عمر طولانی، قابلیت کار در حالت خشک، بدنه دوجداره، قابلیت انتقال سیالات در حداکثر دمای 260 درجه و آب بندی مکانیکی از مزایای این محصولات به شمار می‌ روند.

پمپ دنده ای

دسته بندی: