پمپ آب خانگی بشقابی

در برخی مناطق مسکونی مشکل کم آبی و افت فشار آب وجود دارد. این مشکل در فصل تابستان بیشتر هم می‌ شود. برای رفع مشکل آب رسانی می‌ توان از پمپ آب استفاده کرد. به کمک پمپ آب فشار جریان آب تنظیم شده و آب به میزان کافی به همه جای ساختمان توزیع می‌ شود. در این زمینه پمپ‌ های آب موجود در بازار تنوع زیادی دارند که پمپ آب بشقابی یکی از رایج‌ ترین پمپ‌ های فشار آب است و به جز مصرف خانگی، در صنعت و کشاورزی نیز مورد استفاده قرار می گیرد.

پمپ آب بشقابی چیست؟

پمپ آب بشقابی که به پمپ سانتریفیوژ نیز معروف است، با بیش از 95% استفاده متداول‌ ترین پمپ آب خانگی محسوب می‌ شود. از این پمپ برای انتقال مایعات و افزایش فشار استفاده می‌ شود. پمپ بشقابی از یک یا چند پروانه برای انتقال جریان آب استفاده می‌ کند، به این صورت که جریان آب بعد از ورود به پروانه و یا پروانه‌ ها با سرعت در امتداد محور می‌ چرند و از طریق نیروی گریز از مرکز منتقل می‌ شود. پمپ‌ های بشقابی به دلیل هزینه پایین در نگهداری، راحت تعمیر شدن و همچنین سادگی بسیار مورد استقبال قرار گرفته‌ اند. از پمپ آب بشقابی بیشتر برای پمپاژ کردن آب، روغن‌ ها، اسیدها، حلال‌ ها، ارگانیسم‌ ها و به طور کل پمپاژ مایعاتی استفاده می‌ شود که کاربرد صنعتی، کشاورزی و خانگی دارد.

از کاربردهای پمپ آب بشقابی می‌ توان به تقویت فشار آب خانگی، افزایش فشار آب در هر ساختمانی، انتقال آب به بخش‌ های مختلف تاسیسات و … اشاره کرد. به بیان دیگر می‌ توان گفت از پمپ‌ های بشقابی در هر مکانی که نیاز به مایعات با ویسکوزیته کم وجود دارد، استفاده می‌ شود. در رابطه با تولید پمپ آب بشقابی برندهای متعددی چون پنتاکس، اونیکس، استریم و ابارا فعالیت می‌ کنند که هر کدام انواع مختلف از پمپ‌ های آب را با کیفیت‌ های خوب تولید می‌ کنند.

پمپ‌ های بشقابی دارای سه مدل معروف CM100، CM160 و CM210 در بازار هستند که هر کدام از این مدل‌ ها دارای ویژگی‌ های منحصر به فردی بوده و در ادامه به معرفی آن‌ها پرداخته‌ ایم.

  • پمپ آب بشقابی مدل CM100

پمپ آب بشقابی مدل CM100 از نوع پمپ های سانتریفیوژی تک پروانه بشقابی است. این مدل پمپ آب در حجم کم و با کارایی بالا تولید می‌ شود و به دلیل صدای کم، مناسب برای مصارف خانگی، صنعتی، باغبانی و انتقال مایعات است.

جنس پروانه پمپ آب CM100 نوریل و شفت استیل است که در برابر رسوبات مقاومت بالایی از خود نشان می‌ دهد. بدنه این پمپ از چدن بوده تا مشکلی در رابطه با پوسیدگی برای پمپ به وجود نیاید و تا مدت‌ زیادی بتواند بدون مشکل کار کند.

حداکثر دمایی که پمپ آب بشقابی مدل CM100 قادر به تحمل آن است، 90 درجه سانتی گراد است. قطر رانش و قطر مکش این مدل از پمپ‌ های بشقابی برابر با 25 میلی‌متر است. قدرت الکتروموتور این پمپ برابر با 0.75 کیلووات بوده و دبی آن 6.3 متر است. هد این مدل از پمپ‌ های بشقابی برابر با 33 متر بوده که به معنای آبدهی تا ارتفاع 33 متر است.

الکتروموتور پمپ CM100 با دور موتور 2900 RPM و یا 2900 دور در دقیقه کار می کند که نتیجه آن عملکرد این پمپ آب به صورت متناوب است. گفتنی است پمپ آب بشقابی CM100 با برق 220 ولت کار می‌کند.

  • پمپ آب بشقابی مدل CM160

این پمپ آب از خانواده پمپ‌ های سانتریفیوژ تک پروانه بشقابی است که عمدتا برای سامانه‌ های خانگی، کاربردهای صنعتی آسان، کشاورزی، باغبانی و انتقال مایعات و تخلیه منابع و انتقال گازوئیل کاربرد دارد. پمپ آب بشقابی مدل CM160 با یک منحنی بسیار مسطح در جهت ضمانت فشار ثابت و دائمی و براساس یک نسبت قابل توجه میان کارایی و بازده مورد نیاز طبقه بندی شده است.

این پمپ بسیار کم حجم و کارآمد است و به دلیل دارا بودن یک پروانه از جنس برنز و شفت استیل از مقاومت خوبی در مقابل رسوبات برخوردار است. گفتنی است جنس بدنه این پمپ از چدن است. طراحی نوع سر پمپ، در این پمپ آب موجب شده که هواگیری در آن بسیار آسان و راحت باشد و در ضمن نیاز به این امر به حداقل ممکن برسد.

پمپ مدل CM160 تا دمای 90 درجه سانتی‌گراد را تحمل می‌ کند، قطر رانش و قطر مکش آن برابر با 25 میلی‌متر است و دارای الکتروموتوری با قدرت 1.1 کیلووات است. دبی این پمپ 6.3 متر و هد آن 40.5 متر است. الکتروموتور این نوع از پمپ Pentax با دور موتور 2900 RPM و یا 2900 دور در دقیقه به صورت متناوب کار می کند. گفتنی است پمپ آب بشقابی مدل CM160 با برق 380 ولت کار می‌کند.

  • پمپ آب بشقابی مدل CM210

یکی دیگر از پمپ‌ های آب بشقابی تک فاز است که عمدتا جهت مصارف خانگی، ساختمانی و بوستر پمپ‌ های آبرسانی و آتش‌نشانی کاربرد دارد، پمپ آب بشقابی مدل CM210 است. این مدل پمپ نیز از پمپ‌ های کم سر و صدا محسوب شده به همین دلیل برای استفاده در خانه‌ ها بسیار مناسب است. پمپ مدل CM210 نیز دارای منحنی مسطح و به طبع آن تضمین فشار ثابت است. جنس بدنه این پمپ از چدن و پروانه آن برنجی است. هر دو این جنس‌ها کمک بسیاری به خورده نشدن و زنگ نزدن این پمپ پس از مدتی که از استفاده آن می‌ گذرد، می‌کنند. پمپ آب بشقابی مدل CM210 دارای قطر رانش و مکش 25 و 32 میلی‌متر به ترتیب است.

الکتروموتور تعبیه شده در این دستگاه قدرتی برابر با 1.65 کیلووات دارد و دور آن برابر با 2900 RPM و یا 2900 دور در دقیقه است. دبی این مدل از پمپ‌ های بشقابی 7.2 متر مکعب، هد آن 50.5 متر است که یعنی حداکثر آبدهی این مدل برابر با 50.5 متر است. گفتنی است این مدل از پمپ آب با برق مصرفی 380 ولت کار می‌ کند.

 

 

سخن پایانی

پمپ‌ های آب بشقابی از متداول‌ ترین پمپ‌های آب خانگی محسوب می‌ شود. با توجه به مدل‌ های مختلفی که از این نوع پمپ در بازار وجود دارد، بهتر است ویژگی‌ های این پمپ‌ ها را قبل از خرید به دقت خوانده و با توجه به کاربری خود به خرید یکی از آنها اقدام کنید.

دسته بندی: