الکتروموتورهای عمود نصب

در صنعت، کشاورزی و… ما نیاز به تجهیزات مختلفی داریم و بی شک الکتروموتورهای یکی از حیاتی ترین تجهیزات کاربردی در زمینه‌های مختلف برای ما به حساب می‌آیند. در این مطلب ما قصد داریم در خصوص الکتروموتورهای عمود نصب صحبت کنیم و اطلاعات مفیدی را در خصوص آن‌ها با شما در میان بگذاریم.

الکتروموتورهای عمود نصب همانطور که از اسم آنها می‌توانید حدس بزنید موتورهای الکتریکی هستند که در زمان کار باید به صورت عمودی قرار بگیرند تا عملکرد درستی داشته باشند. این موتورها می‌توانند برای کاربردهای مختلف طراحی شوند. معمولا روی پلاک موتورهای عمود نصب علامت v به معنی Vertical یا عمودی نوشته شده که به ما نشان میدهد موتور الکتریکی مورد نظر ما مخصوص کار در حالت عمودی طراحی شده است. در ادامه بیشتر در این خصوص با شما صحبت خواهیم کرد و اطلاعات مفیدی را در این زمینه با شما در میان می گذاریم.

الکتروموتور عمود نصب

الکتروموتورهای عمود نصب در ابعاد و در توان های مختلف تولید و به بازار عرضه می‌شوند و افراد مختلف بسته به نیاز خود از آنها استفاده می‌کنند. صددرصد عمودی یا افقی بودن موتور گزینه بسیار مهمی است که در زمان نصب و استفاده از موتور باید به یاد داشته باشید. چرا که ممکن است برخی از موتورها به گونه‌ای طراحی شده باشند که اگر به صورت اشتباه نصب و راه اندازی شوند اسیب جدی ببینند و حتی بسوزند. پس به این صورت می‌توان گفت در مورد موتورهای عمودی اول از همه باید از اهمیت مرحله راه اندازی آن با خبر باشید و به درستی اقدامات لازم را انجام دهید. در ادامه این قسمت ما 6 فاکتور اصلی در مورد موتورهای الکتریکی عمود نصب را در اختیار شما قرار می‌دهیم و سعی می‌کنیم که نکات مفیدی را در این خصوص با شما در میان بگذاریم.

کاربرد الکتروموتورهای عمودی

از نظر ساختار الکتریکی موتور عمود نصب و افقی ساختاری مشابه دارند، اما از نظر مکانیکی آنها متفاوت می‌باشند. چرا که کاربرد آنها و همچنین سایر تجهیزات جانبی مانند فن خنک کننده و… در آنها با هم متفاوت است. شما باید این نکته را همیشه به یاد داشته باشید که موتورهای الکتریکی عمودی به عنوان الکتروموتورهایی با کاربرد مشخص شناخته می‌شود، به عنوان مثال یکی از کاربردهای اصلی این موتورها برای پمپ آب است. این در صورتی است که موتورهای افقی را می‌توانید در شرایط مختلف و برای پیشبرد اهداف متفاوت به کار ببرید، مانند: فَن، کمپرسور، نوار نقاله، و…

مونتاژ الکتروموتورهای عمود نصب

طریقه مونتاژ الکتروموتورهای عمود نصب و قرارگیری آنها در سیستم مورد نظر شما به این صورت است که قسمت خروجی این موتور مستقیما به تجهیزات مربوطه نصب میشود، دلیل آن هم این است که موتورهای عمودی برای این طراحی شده اند که کل عملکرد و گشتاور تولیدی خود را در راستای یک محور مصرف کنند و شما می‌توانید با استفاده از تجهیزات دیگری ماننند گیریبکس و… گشتاور خروجی این موتورها را تغییر داده و یا در جهت دیگری از آن استفاده کنید. مورد بعدی که در خصوص مونتاژ و نصب در محل این موتورها باید بدانید این است که باید پایه موتور کاملا ثابت شده و نحوه قرار گیری آن به صورتی باشد که در عملکرد موتور مشکلی به وجود نیاید. نکته بسیار مهمی که در خصوص موتورهای عمود نصب دارای شافت تو خالی باید بدانید این است که اگر نصب آنها به صورت صحیحی انجام نشود شما قطعا به مشکل برمیخورید.

چند نکته مهم در استفاده از الکتروموتور عمود نصب

سیستم یاتاقان

یکی از قسمت‌های الکتروموتورهای عمودی و افقی که با هم تفاوت زیادی دارند، طراحی سیستم یاتاقان‌ها می‌باشند. موتورهای افقی معمولا دارای یاتاقان‌هایی هستند که به صورت عمودی و افقی قابل استفاده است و می‌توانید گشتاور لازم خود را در راستای یک محور یا حول یک محور داشته باشید. موتورهای عمود نصب همانطور که گفتیم، صرفا برای یک هدف مشخص (مانند پمپاژ آب یا سایر مایعات) طراحی و تولید می‌شوند و سیستم یاتاقان آنها فقط در یک یک جهت توانایی تحمل فشار دارد. البته باید این مورد مهم را در خصوص این موتورها در نظر داشته باشید که میزان تحمل فشار و بار آنها بسیار بیشتر از موتورهای نصب افقی با توان مشابه است. معمولا در الکتروموتورهای عمود نصب یک یاتاقان دیگر به نام یاتاقان راهنما وجود دارد، این یاتاقان همواره سعی میکند که جهت گشتاور عمودی مورد نظر شما را ثابت نگه دارد.

 روغن کاری یاتاقان

روغن کاری در انواع موتورهای الکتریکی یک مورد بسیار مهم است که انجام ندادن یا اشتباه انجام دادن آن می‌تواند آسیب‌های زیادی به سیستم مورد نظر شما بزند. برای انتخاب روغن مورد نظر برای روغن کاری یاتاقان‌ها و سایر موارد مربوط به این مبحث شما باید فاکتورهای مختلفی را در نظر بگیرید که عبارتند از: “حرارت، میزان نوری که به موتور می‌تابد، میزان نم و رطوبت، سرعت متوسط الکتروموتور و نوع یاتاقان”. بهترین روشی که برای انتخاب روغن و نحوه روغن کاری باید در نظر داشته باشید، روشی است که کارخانه سازنده الکتروموتور به شما پیشنهاد داده است. همچنین در صورتی که شما اطلاعات کاربردی در زمان خرید موتور عمودی نصب خود را گم کرده اید یا در اختیار ندارید می‌توانید به سایت شرکت سازنده موتور، فروم ها و انجمن‌هایی که در اینترنت توسط متخصصان راه اندازی شده، افراد متخصص و… مراجعه کنید و از آنها راهنمایی بخواهید. در ضمن به یاد داشته باشید که هیچگاه تغییرات خودسرانه در روند کارها ایجاد نکنید. این مورد مهم را بهتر است در نظر داشته باشید که استفاده از فرمول‌ها و روش‌های ابداع شده توسط خودتان یا افرادی که بی دلیل خود را متخصص می‌دانند خودداری کنید، چرا که این کار ممکن است باعث خراب شدن یا کوتاه شدن عمر موتور شما شود.

راه اندازی الکتروموتور

برای راه اندازی الکتروموتورهای عمود نصب باید حتما توجه ویژه ای به گریس کاری و روغن کاری داشته باشید، چرا که مقدار استفاده از روغن بسیار مهم می‌باشد و می‌تواند روی عملکرد قسمت‌های دیگر تاثیر بسزایی داشته باشد. کمبود روغن می‌تواند در زمان راه اندازی موتور به این صورت خود را نشان دهد که حرکت موتور کندن و خشک است و همچنین بعد از لحظه راه اندازی اگر میزان روغن موتور به اندازه نباشد ممکن است که با افزایش حرارت و حتی در مواردی سوختن موتور مواجه شوید. نوع روغن مورد استفاده، سیم‌های مورد استفاده برای اتصال الکتروموتور و سرویس دهی به موقع و طبق چیزی که شرکت تولید کننده موتور الکتریکی اعلام کرده بی شک به شما کمک می‌کند که از موتور خود به درستی استفاده کنید. همچنین این نکته مهم را باید در خصوص الکتروموتورهای عمود نصب بدانید که برای اندازه گیری روغن آن بهتر است زمانی به سراغ موتور بیایید که سرد و شده کار نکرده، چرا که در چنین شرایطی روغن شما سرد شده و اندازه واقعی آن را خواهید دید. در ضمن برای راه اندازی موتور عمود نصب باید در نظر داشته باشید که این موتورها باید حتما در زیر بار روشن شوند و راه اندازی آنها در بی‌باری می‌تواند باعث آسیب دیدن جدی یاتاقان ها و سایر قسمت‌های مورد نظر شما شود.

میزان بالانس بودن و لرزش

معمولا در الکتروموتورهای عمود نصب میزان لرزش بیشتری دیده می‌شود و دلیل آن هم این است که این موتورها مانند سایر موتورهای نصب شده در حالت افقی، روی پایه استوار نیستند. از طرفی اگر موتور عمود نصب را به پایه یا بست‌های مخصوص متصل کنند، باز هم می‌بینیم که سمت دیگر الکتروموتور آزاد است و همین باعث لرزش آن می‌شود. باید در نظر داشته باشید که این لرزش در شرایطی ممکن است باعث از بین رفتن موتور و سایر متعلقات در یک سیستم شود. به همین دلیل سعی بر این است که تجهیزات مورد استفاده در سیستمی که در آن یک موتور عمود نصب وجود دارد، به گونه‌ای انتخاب شوند که بتواند به راحتی و بدون هیچ مشکلی در اثر لرزش به وجود آمده به کار خود ادامه دهد. همچنین در صورتی که احساس کردید ویبراسیون یا لرزش بیش از حد موتور باعث اختلال شدید در کارهای شما می‌شود بهتر است که به یاد داشته باشید از سیستم های لرزش گیر استفاده کنید. (البته اگر موتور عمود نصب شما دارای توانی متوسط رو به پایین است نیازی نیست نگران این معضل باشید، چرا که چنین مشکلاتی بیشتر مربوط به موتورهای توان بالاست.)

دسته بندی: