الکترو موتور MGM

الکتروموتور ترمز دار MGM ایتالیا

الکترو موتورها دستگاه هایی هستند که انرژی الکتریکی را به انرژی مکانیکی تبدیل میکنند. الکترو موتورها انواع مختلفی دارند که بسته به کاربردشان در صنایع کاربردهای متفاوتی ارائه میدهند. در این مقاله قصد داریم تا به معرفی الکترو موتور ترمزدار MGM   بپردازیم:

 

الکتروموتور MGM (ام جی ام ) توسط کمپانی MGM که در سال 1950 در ایتالیا تاسیس شد، تولید میشود. یکی از اصلی ترین فعالیت های این شرکت ساخت الکتروموتور های ترمز دار است که تحت استاندارد NEMA ارائه میشود.

 

مقدمه :

 

 موتورهای ترمز MGM موتورهای سه فاز آسنکرون  با فن خنک شونده کاملا محصور شده داخل کاسه باد گیر (TEFC) هستند ، در صورت ترمز الکتروموتور دقیق  عمل میکند و سریع متوقف میشود ؛ و ترمز سریع و امن را در صورت قطع برق تضمین میکند .

عمل ترمز بدون لرزش محوری شفت به دست می آید و الکتروموتور های ترمزدار  MGM گشتاور ترمز برابری را  در هر دو جهت چرخش به ما تحویل میدهد .

موتورهای ترمزدار MGM  به ویژه برای ماشین آلات بالابر و حمل و نقل ، ماشین ابزار، ماشین آلات اتوماتیک و انتقال در  نساجی، سرامیک و بسته بندی و همه کاربردهایی که دقت و سرعت  در ترمزگیری مورد نیاز است کاربرد دارد .

 

 

الکتروموتور MGM

 

 

ویژگی های اصلی الکترو موتور MGM :

 

الکترو موتور های ترمزدار MGM به صورت دقیق و فنی طراحی  و مونتاژ می شوند و چون الکتروموتور های ترمزدار MGM  بصورت کاملا دقیق و مهندسی مونتاژ میشوند و ترمز آنها دقیق و ایمن است لذا این الکتروموتور  را بسیار قابل اعتماد کرده است .

موتورهای ترمزدار   MGM  به عنوان موتورهای ترمز واقعی طراحی و مونتاژ می شوند. مهندسی عالی و مونتاژ همراه با ترمز قوی و ایمن، این موتورها را بسیار قابل اعتماد می کند. به طور استاندارد ، در نصب IM B3  نصب پایه دار  ، پایه در داخل قاب قرار می گیرد و با پوسته یکپارچه شده است  (آن ها به قاب وصل نمی شوند) و موتور را محکم می کنند. این ویژگی در مورد برنامه های کاربردی الکتروموتور ترمزدار  که در آن فشار در هنگام شروع و توقف مورد نیاز  است، اهمیت زیادی دارد. مواد روکش دیسک ترمز فاقد آزبست است و اصطحکاک بالا و ماندگاری بسیار طولانی دارند .

 

 

ویژگی های اصلی الکترو موتور MGM

 

 

کاربرد کلی الکتروموتور های ترمز دار MGM  به این صورت است که :

 

هر برنامه ای که نیاز به شروع و توقف سریع دارد باید الکتروموتور ترمزدار داشته باشد . ماشین ابزار، نوار نقاله، مرتب سازی و چیدن روی پالت ، ماشین آلات بسته بندی، ماشین آلات نساجی، استودیوهای تلویزیونی سینما و صحنه تئاتر، جرثقیل، ماشین آلات سرامیک و کاشی، ماشین آلات چوب، دستگاه تقسیم ، درب اتوماتیک، و کلی کاربرد دیگر نیاز به الکتروموتور ترمزدار دارند و یکی از بهترین الکتروموتورهای ترمزدار در دنیا برند  MGM  ایتالیا میباشد .

از ویژگی های کلی هر الکتروموتور نوع  نصب آن بر روی کار است که شامل کدها و استانداردهای کلی و جهانی میباشد ؛ و الکتروموتورهای ترمزدار  MGM  هم نوع نصب آن در شکل زیر آمده است ؛ همچنین از خصوصیات کلی انواع الکتروموتور ها میزان درجه حفاظتی آنها میباشد که در الکتروموتور های ترمز دار  MGM  هم مانند بقیه الکتروموتور ها به صورت زیر میباشد ؛ دو تصویر زیر توضیح دهنده نوع نصب و درجه حفاظتی یا IP  الکتروموتور های ترمزدار MGM  است : رتبه‌بندی‌ محفظه‌ موتور ‌باید‌ مناسب‌ با‌ شرایط‌ محیطی‌ که‌ موتور ‌در‌آن ‌کار ‌می‌کند،‌باشد. یا به عبارت دیگر تعیین‌ درجه ‌حفاظت ‌با‌ استفاده‌ از‌نمادی‌ متشکل‌ از ‌دو‌حرف‌ ‌IP و ‌در‌ دنبال آن‌ یک‌ عدد ‌دو ‌رقمی ‌بیان ‌می‌شود.‌رقم‌ اول‌ درجه‌ حفاظت‌ را‌ نشان ‌می‌دهد ‌که ‌محفظه ‌موتور ‌با‌ قطعات‌ در‌ حال‌ حرکت، ‌به‌ صورت‌ الکتریکی‌ پرانرژی‌ یا ‌در ‌برابر ‌نفوذ‌ اجسام ‌خارجی،‌ در ‌تماس‌ است. ‌رقم‌ دوم،‌نشانگر‌ درجه‌ حفاظت ‌محفظه ‌موتور‌ در ‌برابر ‌آسیب‌های ‌ناشی‌ از ‌نفوذ ‌مایعات‌ است .

 

 

ویژگی های اصلی الکترو موتور MGM

 

 

انواع مدل نصب الکترو موتور MGM

 

 

سری های مختلف الکترو موتور MGM :

 

سری BA :

 

سری BA از موتورهای ترمزدار آسنکرون سه فاز و کاملاً محصور (TEFC)  تشکیل شده است. دامنه سری BA از 71 تا 315 اندازه فریم شروع می شود. به طور استاندارد ، منبع تغذیه ترمز 3 فاز AC است. در صورت درخواست ترمز  DC  می توان با یکسو کننده یا رکتیفایر در جعبه ترمینال تأمین شود. رکتیفایر با یک وسیله محافظت از ولتاژ بیش از حد ارائه شده است.

کلیه موتورهای سری BA دارای ترمز دستی هستند. فن خنک کننده سری  BA  بین موتور و مونتاژ ترمز برقرار است. (عنصر متحرک ترمز و کویل Coil) ترمز دارای هسته مغناطیسی چند لایه برای کاهش خطا  و اجازه ترمز بسیار سریع است.

موتورهای سری BA نرخ اضافه بار بالایی را تحمل می کنند و می توانند گرمای بیش از حد را به گونه ای تحمل کنند که بهترین عملکرد را تضمین کند. قابلیت اطمینان حتی در شرایط عملیاتی سخت را هم دارا هستند .

تمامی موتورهای سری MGM طوری طراحی شده اند که امکان کنترل توسط اینورتر را هم دارند. عایق سیم پیچ موتور کلاس  F  است، در حالی که کلاس H در صورت درخواست امکان تولید در کارخانه را دارند . نوع ساخت موتور کاملا محصور با خنک کننده خارجی (TEFC) و درجه حفاظتی IP54 است .

 IP55)، IP56، IP65 و IP66)  در صورت درخواست در دسترس هستند. موتورهای تا سایز فریم 132 به صورت استاندارد با یک سوراخ شش ضلعی روی شفت در انتهای موتور  برای امکان چرخش دستی، جهت زمانی که برق خاموش باشد یا ناگهان قطع گردد .

تمام موتورهای سری BA به صورت استاندارد با پیچ آزاد کننده ترمز دستی ارائه می شوند.

دیسک ترمز سری BA دارای سطح آستر بزرگی است که امکان گشتاور ترمز بالا، سایش کم دیسک و در نتیجه هزینه نگهداری کم را فراهم می کند. ترمز گشتاور را می توان به راحتی و فقط با پیچاندن چند مهره به مقدار دلخواه تنظیم کرد. به لطف ساختار خاص، سطح اصطحکاک ترمز در سمت موتور خود تهویه می شود و باعث می شود حجم کار ترمز زیاد باشد و زمان ترمز ثابت بماند.و همچنین مواد پوشش ترمز بدون آزبست است.

پوسته موتور سری BA از دایکاست، فلز سبک تا سایز 132 جعبه ترمینال روی موتور به همراه گلند کابل و تخته کلمپ داخل آن است . از سایز 160 پوسته چدنی است ؛ و جعبه ترمینال سمت راست موتور است وقتی که از نمای پشت به موتور نگاه میکنیم.

 

 

 

سری BA الکترو موتور MGM

 

 

 

ویژگی های اصلی سری BA   :

 

 

ساختار مستحکم ، عملکرد سریع ترمز  ، زمان ثابت ترمز، همچنین تحت کاربردهای شدید گشتاور ترمز به راحتی قابل تنظیم است و  هزینه های نگهداری کم میباشد . و امکان تعداد بسیار زیاد چرخه شروع / توقف نیز تحت کاربردهای شدید را دارا است.

در زیر نقشه صنعتی و ابعادی الکتروموتور ترمزدا MGM  مدل BA  سایز موتور 100 فلنچدار و اندازه شافت 28 میلیمتر با ترمینال دوبل را مشاهده میکنید؛ که در حالت 4 پل میتواند 3 اسب یا 4 اسب باشد . برای 3 اسب گاها جسه کوچک هم موجود است یعنی در حالت استاندارد برای 3 اسب  MGM  سایز 100 است ولی گاها 3 اسب جسه 90 هم موجود است . اندازه شافت جسه 100 برابر 28 میلیمتر است و اندازه شافت جسه 90 برابر 24 میلیمتر است.

 

 

ویژگی های اصلی سری BA

سری BM  :

 

سری BM متشکل از موتورهای ترمز آسنکرون سه فاز ، دارای فن  خنک کننده (TEFC) است. دامنه ابعادی فریم جسه یا فریم پوسته  سری BM از سایز  56 تا سایز 225  شروع می شود. به طور استاندارد  منبع تغذیه ترمز تکفاز DC با یک قطعه رکتیفایر  در جعبه ترمینال است.

رکتیفایر ها با دستگاه های حفاظتی در برابر ولتاژ اضافی ارائه می شود. دو نوع متفاوت از سیم پیچی این رکتیفایرها میتوان با توجه به دو زمان مختلف برای ترمز را انتخاب کرد.

در صورت قطع برق، موتور ترمز می کند. و این گشتاور ترمز در هر دو جهت دوران الکتروموتور یکسان می ماند و موتور بدون لغزش محوری محور ترمز می کند. فن خنک کننده در انتهای شافت غیر محرک قرار دارد.

سری  BM  به گونه ای طراحی شده است که ترمزگیری را تا حد امکان بی صدا میکند . موتورهای سری BM میزان اضافه بار بالایی را تحمل می کنند ؛ و قادر هستند در برابر گرمای بیش از حد در شرایط سخت کاری جهت قابلیت اطمینان بالا، مقاومت کنند.

عایق حرارتی ، درجه حفاظتی و نوع فن خنک کننده مانند سری BA  است و در صورت نیاز به حالت خاص قابل سفارش گذاری است.

موتورهای ترمز دار MGM  مدل BM تا سایز فریم 132 به صورت استاندارد با یک سوراخ شش ضلعی روی شفت در انتهای غیر محرک تعبیه شده اند تا امکان چرخش دستی را هم فراهم کند تا در صورت قطع برق امکان بازگشت و استفاده از موتور باشد .

موتورهای سری BM را می توان با یک اهرم آزاد کننده ترمز دستی جانبی ارائه کرد.

مواد پوشش دیسک ترمز بدون آزبست است و مخلوط آستر طوری فرموله شده است که دارای ضریب اصطحکاک بالا و عمر طولانی باشد.

پوسته موتور سری BM  از دایکاست، فلز سبک تا سایز 132 جعبه ترمینال روی موتور به همراه گلند کابل و تخته کلمپ داخل آن است . از سایز 160 پوسته چدنی است ؛ و جعبه ترمینال سمت راست موتور است وقتی که از نمای پشت به موتور نگاه میکنیم.

 

 

سری BM

 

 

 

ویژگی های اصلی سری BM :

 

صدای کم ترمز ، شتاب تدریجی هنگام شروع و توقف موتور ،و کاهش ابعاد کلی در مقایسه با سری BA است.

در زیر نقشه صنعتی و ابعادی الکتروموتور ترمزدا MGM  مدل BM  سایز موتور 100 فلنچدار و اندازه شافت 28 میلیمتر با ترمینال دوبل را مشاهده میکنید؛ که معمولا داخل بازار کشور از این تیپ از موتور ترمزدار  MGM  استفاده نمیشود ؛ و معادل BA  آن استفاده میشود ، و فقط دو نوع مدل جسه کوچک که معادل  BA  آن نیست ممکن است در بازار ایران موجود باشد  و آن 0/18  کیلووات جسه 63 و 4 پل و همچنین 0/22  کیلووات جسه 63 و 4 پل است .

 

 

ویژگی های اصلی سری BM

 

الکتروموتور های ترمزدار تک  دور MGM  :

 

الکتروموتور های ترمزدار تک دور MGM  که تک سیمپیچه میباشند ( single winding )  ؛  شامل چهار تیپ از مدل BA  الکتروموتور ترمزدار MGM  هستند که با تعداد قطب های مختلف دسته بندی میشوند  : 2 پل یا 3000 دور که از سایز 71 شروع میشود و تا سایزهای بالاتر ادامه دارد ، و برای سایز های بزرگ باید سفارش گذاری شود ؛ 4 پل یا 1500 دور که آن هم مانند بقیه مدل های تیپ BA  از سایز 71 شروع میشود ؛ 6 پل یا 1000 دور ؛ 8 پل یا 750 دور بر دقیقه ، که از سایز 225 به بعد برای هر کدام از مدل های الکتروموتور های ترمزدار MGM  تیپ آن BAH  میشود.

تفاوت پسوند X  در مدلهای مختلف الکتروموتور ترمزدار  MGM  حالت بهینه از آن موتور یا اصطلاحا IE3  آن میباشد .مانند BA/BAX  یا BAH/BAHX  که معمولا الکتروموتور های MGM  موجود در ایران بصورت BA/BAH  است .

ویژگی های کلی الکتروموتور ترمزدار MGM  اینگونه است که دائم کار (S1) و فرکانس 50 و 60 هرتز حداکثر دمای محیط 40 درجه سانتی گراد، ارتفاع کاری تا 1000 متر از سطح دریا؛ ترمز DC فقط در صورت درخواست، در موتورهای سری BA ارائه می شود.برای ترمز AC  مشخصات ولتاژ نامی 3 فاز 400 ولت است، و برای ترمز DC  تک فاز 230 ولت میباشد.

 

 

 

الکتروموتور های ترمزدار تک دور MGM

 

 

الکتروموتور های ترمز دار دو دور :

 

در حالت تک سیمپیچه یا Single Winding  بصورت 4/2 پل و 8/4 پل میباشد که با کد BAD  برای 3000 دور و  1500 دور شناخته میشود که برای 1500 دور و 750 دور علاوه بر کد BAD  ما برای جسه 225 و بالاتر کد BAHD  را هم داریم ؛ در واقع الکتروموتور های ترمز دار MGM  دو دور با حالت تک سیمپیچه برای دور های متعارف الکتروموتور است .

ولی در حالت دو سیمپیچه یا  two windings دارای حالات مختلف قطب و کارکرد هستند.

  • 6/2 پل که 3000 دور و 1000 دور است با کد BADA
  • 8/2 پل که 3000 دور و 750 دور است با کد BADA
  • 6/4 پل که 1500 دور و 1000 دور است با کد BADA
  • 12/4 پل که 1500 دور و 500 دور است با کد BADA که بصورت دائم کار نیست و  وظیفه خدماتی آن  S3   و 40%  است .
  • 12/2 پل که 3000 دور و 500 دور است با کد BADA که بصورت دائم کار نیست و  وظیفه خدماتی آن  S3   و 40%  است .
  • یک مدل خاص از الکتروموتور های دو دور ترمزدار MGM امکان تولید دارد که 16/4  پل است یعنی 1500 دور و 375 دور که مخصوص بالابری میباشد(Hoisting motors 4/16 pole)و با کد BAPKDA   برای جسه 132 و کد BAPDA  برای جسه 160 تا 200  شناخته میشود و برای جسه 225 و بالاتر با کد BAHPKDA  شناخته میشود .

که بصورت دائم کار نیست و  وظیفه خدماتی آن  S4   و 40%  برای 4 پل و 25%  برای 16 پل میباشد .

Service duty S4 (40% 4 pole – 25% 16 pole)

 

 

الکتروموتور های ترمز دار دو دور

 

باید این مطلب را دانست که الکتروموتور های دو دور ترمزدار MGM  به صورت معمول در بازار ایران موجود نیست.ولی رنج تا 10 اسب تک دور 1500 دور  ترمزدار مدل  BA  معمولا موجود است .

دسته بندی: ,