الکترو موتور MGM

الکترو موتورها دستگاه هایی هستند که انرژی الکتریکی را به انرژی مکانیکی تبدیل میکنند. الکترو موتورها انواع مختلفی دارند که بسته به کاربردشان در صنایع کاربردهای متفاوتی ارائه میدهند. در این مقاله قصد داریم تا به معرفی الکترو موتور MGM  بپردازیم:

الکترو موتور MGM (ام جی ام) توسط کمپانی MGM که در سال 1950 در ایتالیا تاسیس شد، تولید میشود. یکی از اصلی ترین فعالیت های این شرکت ساخت الکتروموتور های ترمز دار است که تحت استاندارد NEMA و MG1 ارائه میشود.

 

 

ویژگی های اصلی الکترو موتور MGM

الکترو موتور ترمز دار MGM از سه موتور ناهمزمان خنک کننده تشکیل شده و ترمز موتور در صورت قطع منبع عمل میکند. عمل ترمز همیشه از طریق توقف بسیار سریع و دقیق به دست می آید و در صورت قطع برق ، مداخله ایمن و سریع را تضمین میکند. عمل  ترمز بدون میله محوری بدست می آید و گشتاور ترمز برابر را در هر دو جهت چرخش فراهم می کند.

موتورهای ترمز MGM مخصوصاً برای دستگاه های بالابر و برقی ، ماشین آلات ابزار دقیق ، ماشین آلات اتوماتیک و انتقال در سالن های نساجی ، سرامیک و بسته بندی و در تمام مواردی که دقت و سرعت در ترمز لازم باشد مناسب هستند.

موتورهای ترمز MGM به عنوان موتورهای ترمز واقعی طراحی و مونتاژ می شوند. مهندسی عالی و مونتاژ همراه با ترمز قوی و ایمن، این موتورها را بسیار قابل اعتماد می کند. به طور استاندارد ، در نصب IM B3 (نصب پا) ، پا در داخل قاب قرار می گیرد (آن ها به قاب وصل نمی شوند) و موتور را محکم می کنند. این ویژگی در مورد برنامه های کاربردی موتور ترمز که در آن فشار در هنگام شروع و توقف مورد اهمیت است، اهمیت زیادی دارد. مواد روکش دیسک ترمز فاقد آزبست با اصطکاک بالا و ماندگاری بسیار طولانی است.

 

سری های مختلف الکترو موتور MGM

 

  • سری BA

سری BA از موتورهای ترمز آسنکرون سه فاز و کاملاً محصور (TEFC) تشکیل شده است. دامنه سری BA از 71 تا 315 اندازه فریم شروع می شود. به طور استاندارد ، منبع تغذیه ترمز 3 فاز AC است. در صورت درخواست ترمز DC می توان با یکسو کننده اصلاح در جعبه ترمینال تأمین شود. اصلاح با یک وسیله محافظت از ولتاژ بیش از حد ارائه شده است.

کلیه موتورهای سری BA دارای ترمز دستی هستند. فن خنک کننده سری BA بین موتور و مونتاژ ترمز برقرار است. عنصر متحرک ترمز و کویل ترمز دارای هسته مغناطیسی چند لایه برای کاهش تلفات و اجازه ترمز بسیار سریع است. ویژگی های اصلی سری BA عمل ترمز بسیار سریع ، ترمز بالا هم در عملیات مجدد زدایی و هم گشتاور، مدت زمان ترمز ثابت و تعداد بسیار زیاد چرخه شروع / توقف نیز تحت کاربردهای شدید است.

 

  • سری BM

سری BM متشکل از موتورهای ترمز آسنکرون سه فاز ، کاملا خنک کننده فن (TEFC) است. دامنه سری BM از 56 تا 225 اندازه قاب شروع می شود. به طور استاندارد ، منبع تغذیه ترمز فازDC 1   با یک قطعه سازگار در جعبه ترمینال است. اصلاح با یک وسیله محافظت از ولتاژ بیش از حد ارائه شده است. فن خنک کننده در انتهای شافت غیر محرک قرار دارد. ویژگی های اصلی سری BM صدای کم ترمز ، شتاب تدریجی هنگام شروع و توقف موتور و کاهش ابعاد کلی است.

 

سری BA و BM نیز در نسخه های اصلی زیر موجود است:

PV (BAPV, BMPV): با چرخ پرواز که امکان شروع و متوقف شدن تدریجی را فراهم می کند ، مخصوصاً مناسب برای کاربردهای معابر است.

F (BAF) : با دیسک ترمز مضاعف و گشتاور بسیار زیاد ترمز

AV-SV : با خنک کننده اجباری ( BMAV با خنک کننده محوری ، BASV با خنک کننده اجباری همراه با شعاعی دو برابر)

BM (BMBM) : با ترمز دوتایی به ویژه در استودیوهای سینمایی و تلویزیون مورد استفاده قرار گیرد.

: E (BAE, BME) با رمزگذار داخلی

K (BAPK, BAK): با دیسک ترمز K برای برنامه های بلند کردن دستگاه

 

هر موتور دارای یک پلاک مشخص است که در آن اطلاعات موتور مشخصی ارائه می شود. پلاک اسامی موتور با داده های حرکتی و یادداشت های توضیحی در زیر نشان داده شده است. صفحه نامی که در سمت چپ نشان داده شده است برای موتورهای تک سرعت استفاده می شود در حالی که صفحه سمت راست برای دو موتور سرعت استفاده می شود.

 

  1. نوع وظیفه
  2. درجه حفاظت
  3. کلاس عایق ، حروف TR که در زیر کلاس عایق قرار دارند ، نشان دهنده درمان گرمسیری است
  4. وزن (کیلوگرم)
  5. تعیین نوع موتور
  6. شماره سریال
  7. حداکثر گشتاور استاتیک استاتیک با تنظیم مناسب فنرها (نانومتر)
  8. جریان ترمز (A)
  9. منبع تغذیه ترمز (V). در موتورهای ترمز با ترمز AC ، نماد “Vb = Vm” نشان می دهد که موتور و ترمز منبع ولتاژ یکسانی دارند. برای موتور با ترمز DC ، نشانگر 1 ~ 230 ولت یا 1 ~ 400 ولت ولتاژ ورودی فاز یک طرفه AC را به دستگاه ضد عفونی کننده (230V یا 400V) نشان می دهد.
  10. قدرت (kW) در 50 هرتز
  11. ضریب توان در 50 هرتز
  12. سرعت موتور (RPM) با سرعت 50 هرتز
  13. ولتاژ موتور در 50 هرتز ، Delta متصل است
  14. آمپر موتور در 50 هرتز ، دلتا متصل است
  15. منبع تغذیه ولتاژ در 50 هرتز ، ستاره متصل است
  16. آمپر موتور در 50 هرتز ، ستاره متصل است
  17. قدرت (kW) در 60 هرتز
  18. ضریب توان در 60 هرتز
  19. سرعت موتور (RPM) با سرعت 60 هرتز
  20. ولتاژ موتور در 60 هرتز ، Delta متصل است
  21. آمپر موتور در 60 هرتز ، دلتا متصل است
  22. منبع تغذیه ولتاژ در 60 هرتز ، ستاره متصل است
  23. آمپر موتور در 60 هرتز ، ستاره متصل است
  24. منبع تغذیه ولتاژ موتور در 50 هرتز
  25. آمپر موتور با قدرت 50 هرتز
  26. منبع تغذیه ولتاژ موتور در 60H
  27. آمپر موتور در 60 هرتز
  28. نصب
  29. برای موتورهای دارای فن خنک کننده اجباری ، ولتاژ فن در این مکان نشان داده شده است ، که قبل از حروف “” VENT انجام می شود. حروف “” TP حاکی از وجود محافظ های حرارتی دو فلزی است ، “” TM ترمیستورها را نشان می دهد ، و “” SCALD نشانگر بخاری های ضد چگالشی است ، که توسط منبع ولتاژ جبران شده است.
  30. کلاس راندمان و کارآیی در 50Hz
  31. کلاس راندمان و راندمان در 60Hz
  32. علائم صدور گواهینامه
  33. اگر حروف DM در این مکان ظاهر شود، بدین معنی است که موتور با جعبه تابلو دو ترمینال می باشد. (برای تغذیه ترمز جداگانه است)
  34. نوع برق موتور (تعداد فاز): 1=تکفاز و 3=سه فاز

 

سوالات متداول

 

  • انواع ترمزها در موتورهای الکتریکی ترمزدار MGM کدامند؟

در الکتروموتورهای ترمزدار MGM دو مدل ترمز داریم که به دو صورت BA و BM تفکیک میشود که حالت مگنت، صفحه، لنت و فنر دارای ترمز AC و یا ترمز DC با یکسوکننده است ولی مدل BM فقط دارای ترمز DC میباشد.
در قیاس این دو مدل الکتروموتور ترمزدار از برند معتبر MGM ایتالیا: هر دو دارای گشتاور شروع بالا هستند و زمان واکنش ترمز و فرکانس شروع و توقف مدل BA سریع و مدل BM استاندارد است.

گشتاور ترمز مدل BA عالی و مدل BM استاندارد است که مدل BA با توجه به این که مگنت و لنت و صفحه با پیچ تنظیم فنری قابل سفت شدن و یا باز کردن است، لذا گشتاور ترمز این مدل قابل تنظیم است و مدل BM این امکان را ندارد چون ترمز به صورت جریان مستقیم DC است.

فرآیند عمل کردن ترمزها مانند هم هستند که نوع برق آن فرق میکند، باید توجه کرد که مدل BA از این الکتروموتور ترمزدار MGM که دارای ترمز سه فاز AC است بیشتر در ایران موجود میشود و مورد استفاده قرار میگیرد تا الکتروموتور ترمزدار ام جی ام مدل BM که ترمز DC تک فاز است.


  • منبع تامین کننده انرژی ترمز در الکترموتورهای ترمزدار چگونه کار می کند؟

ترمزهایی که در داخل الکتروموتور ترمزدار وجود دارد میتواند انرژی الکتریکی موجود در آن را به وسیله فنر و مگنت به انرژی مکانیکی تبدیل کرد که این انرژی مکانیکی در نهایت باعث توقف بلافاصله الکتروموتور میشود، هم میتوان منبع تغذیه ترمز را یکسان با الکتروموتور در نظر گرفت هم میتوان منبع تغذیهای کاملاً جدا برای ترمز الکتروموتور ترمزدار در نظر گرفت تا خیالمان از کارکرد همیشگی و بدون توقف ترمز راحت شود، در الکتروموتور ترمزدار ام جی ام ایتالیا برای آن مدل از الکتروموتور ترمزدار که منبع تغذیه ترمز جدا در نظر گرفته است، دارای ترمینال باکس (جعبه ترمینال) دوبل می باشد.

دسته بندی: