موتور گیربکس مناسب برای میکسرها

انتخاب موتور گیربکس مناسب برای میکسرها (همزن ها)

گیربکس‌ ها امروزه در صنایع مختلف نقش بسیار مهمی دارند و از آنجایی که در انواع مختلف تولید می‌ شوند، در شرایط متفاوت می‌ توانند ویژگی‌ ها و قابلیت‌ های خاصی را در اختیار ما قرار دهند. گیربکس میکسرها یا همزن‌ ها نمونه‌ ای از پرکاربردترین گیربکس‌ ها مورد استفاده در صنایع هستند. میکسر همانطور که از نام آن می‌ توان حدس زد به تجهیزاتی گفته می‌ شود که می‌ توانند مواد مختلف با خواص شیمیایی و فیزیکی مختلف را با هم مخلوط کنند. این تجهیزات که برای ترکیب مایعات و جامدات مورد استفاده قرار می‌ گیرند، باید این امکان را داشته باشند که مواد با دانسیته، درجه سختی، دما و… متفاوت را بسته به نیاز ما مخلوط کنند. برای انتخاب موتور گیربکس مناسب برای میکسر‌ها (همزن‌ها) باید ابتدا با روند کاری میکسر بیشتر آشنا شوید تا انتظارات خود را از این محصولات بهتر بشناسید. بعد از آن نیز انواع مختلف گیربکس و ویژگی‌ های آنها بشناسید. در ادامه این مطلب از سایت تکنوتاو اطلاعات مفیدی در این زمینه ارائه خواهیم داد.

میکسرها در صنعت چه کاربردی دارند؟

برای درک بهتر روند انتخاب موتور گیربکس برای میکسر‌ها بهتر است قبل از همه چیز بیشتر با این محصولات آشنا شویم. این محصولات در شرایط کاری مختلف مورد استفاده قرار می‌ گیرند. میکسرها در صنایع مختلف مانند ساختمان سازی، تولید غذای دام و طیور، تولید مواد غذایی، صنایع شیمیایی، صنایع دارویی و… استفاده فراوانی دارند و بسته به شرایط در آنها از انواع مختلف گیربکس مانند گیربکس حلزونی، گیربکس شافت مستقیم، گیربکس خورشیدی و… استفاده می‌ کنند.
نوع الکتروموتور گیربکس استفاده شده نیز با توجه به قدرت مورد نیاز شما می‌ تواند تعیین شود. وظیفه گیربکس در میکسر‌ها به این صورت است که باید بتوانند قدرت ورودی و توان اعمال شده را با توجه به مواد موجود در میکسر تغییر دهند. در نظر داشته باشید که انتخاب غیر استاندارد و اشتباه قطعا باعث می‌ شود نیروی مورد نیاز میکسر با نیروی خروجی گیربکس متناسب نباشد و همین باعث بروز اختلال در کل سیستم شود. به همین دلیل برای انتخاب موتور گیربکس مناسب برای میکسرها (همزن‌ها) باید حتما پارامترهای مختلفی را مد نظر قرار داد.

کاربرد میکسر ها در صنعت

نکات مهم برای انتخاب موتور گیربکس مناسب برای میکسرها

برای این که در زمان انتخاب و خرید میکسر، الکتروموتور و گیربکس مربوط به آن تصمیم گیری درستی داشته باشید، لازم است که پارامترهای تاثیر گذار روی انتخاب گیربکس میکسر را بشناسید. در ادامه این موارد را با هم مورد بررسی قرار می‌دهیم.

  • وزن مخصوص و چگالی مواد مورد نظر در میکسر
  • چسبندگی و لزجت مواد
  • حالت فیزیکی مواد (که می‌تواند جامد، مایع و یا نیمه جامد باشد)
  • حجم مواد مورد نظر برای مخلوط کردن
  • سایز مواد و اندازه بخش‌ های مختلف موادی که درون مخزن ریخته می‌ شود.

با توجه به پارامترهای بالا باید سراغ موتور گیربکس مناسب برای میکسرها بروید. در بخش‌ های بعدی قصد داریم انواع مختلف گیربکس که در میکسرها قابل استفاده هستند را با هم مورد بررسی قرار دهیم.

آشنایی با انواع الکتروموتور گیربکس میکسرها

روند کاری گیربکس‌ ها چنین است که نیروی دریافت شده از الکتروموتور را دریافت کرده و با توجه به نوع و ساختار داخلی خود، قدرت، تعداد دور در دقیقه و گشتاور خروجی مورد نیاز را در اختیار ما می‌ گذارند. در شرایطی که یک گیربکس تعداد دور خروجی را کاهش دهد، شاهد افزایش قدرت آن خواهیم شد و صد البته بالعکس این موضوع نیز صادق است. به گیربکس هایی که تعداد دور را افزایش می‌ دهند، گیربکس افزاینده و به گیربکس هایی که تعداد دور را کاهش دهند، گیربکس کاهنده می‌ گویند. برای انتخاب موتور باید حتما به پارامترهای مانند نوع برق ورودی، توان، گشتاور، تعداد دور خروجی و شرایط کاری دقت داشته باشیم. این روزها برای مصارف مختلف نمونه‌ های متفاوتی از الکتروموتور و گیربکس را تولید و وارد بازار می‌ کنند که در ادامه برخی از پرکاربردترین آنها را خدمت شما معرفی می کنیم.

با انواع الکتروموتور گیربکس میکسرها

گیربکس هلیکال

گیربکس هلیکال مورد استفاده در میکسر را در انواع مختلفی تولید می‌ کنند که هر کدام از آنها دارای قابلیت‌ های خاصی می‌باشند. راندمان این نوع از گیربکس بیشتر از ۹۰ درصد می‌ باشد که باعث می‌ شود گزینه‌ های بسیار به صرفه و خوبی به شمار روند. روند کاری گیربکس هلیکال چنین است که علاوه بر انتقال نیرو به صورت محوری امکان تغییر جهت نیرو به شکل نود درجه را نیز دارد. ساختار دنده‌ های استفاده شده در گیربکس هلیکال چنین است که زاویه ای به نام زاویه هلیکس به وجود می‌ آورد و همین باعث می‌ شود تا سر و صدای آنها در زمان کار کم باشد.

استحکام این نمونه از گیربکس‌ها نسبت به سایر محصولات مشابه در بازار بیشتر است، از همین رو در صنایع مختلف که به نیروی بالا نیاز داریم می‌ تواند به راحتی مورد استفاده قرار بگیرند. یکی دیگر از نکات مهم در خصوص این گیربکس ها داشتن ترمز است که شدن ورودی و خروجی جلوگیری می‌ کند و به این صورت آسیب رسیدن به سایر تجهیزات یک سیستم را به حداقل می‌ رساند. بیشترین استفاده از محصولات در تجهیزاتی مانند میکسرها، خط‌های انتقال مواد، بالابرها و نوار نقاله‌ها می باشد که در مواردی ممکن است این محصولات را با نام گیربکس نوار نقاله نیز بشناسند. یکی از مزایای اصلی این گیربکس‌ ها نسبت به گیربکس شافت مستقیم این است که برای نصب آن‌ها راحت تر خواهید بود.

گیربکس خورشیدی

یکی از پرکاربردترین انواع گیربکس در میکسر ها، گیربکس خورشیدی است. قابلیت‌ ها و ویژگی‌ های خاص این نوع از گیربکس اجازه می‌ دهد به راحتی در میکسر مورد استفاده قرار بگیرند. درون این گیربکس‌ ها یک چرخ دنده خورشیدی، نرخ زنده رینگی و چندین چرخ دنده سیاره‌ای مشاهده می‌ شود که در کنار هم وظیفه انتقال و تبدیل نیرو را بر عهده دارند. یکی از ویژگی‌ های کلیدی گیربکس خورشیدی این است که امکان راه‌ اندازی آن در دو جهت وجود دارد. حجم کمتر این مدل از گیربکس نسبت به سایر نمونه‌ های موجود در بازار باعث می‌ شود تا استقبال بیشتری از آنها به عمل آید. از سوی دیگر راندمان این محصولات بین ۹۰ تا ۹۵ درصد بوده و همین افزایش محبوبیت آنها بین مشتریان شده است. در زمان نصب این محصولات می‌ توانید با توجه به نیاز خود ورودی الکتروموتور را به یکی از چرخ دنده‌ های خورشیدی یا رینگی متصل کنید. این محصولات در مکان هایی مانند میکسر‌ها، دستگاه‌ های بسته بندی و… استفاده می‌ شوند.

گیربکس حلزونی

گیربکس‌ های حلزونی از آنجایی که قیمت پایین و کاربرد متنوعی دارند، به صورت گسترده در شهرهای صنعتی مورد استفاده قرار می‌ گیرند. این نمونه از گیربکس میکسر را با نام گیربکس ۹۰ درجه یا گیربکس عمودی نیز می‌ شناسند. به طور کلی می‌ توان گفت این نمونه از گیربکس دارای یک محور فولادی و سخت دنده برنجی می‌ باشد. روند کاری محصولات به زبان ساده چون این است که قدرت ورودی تولید شده توسط الکتروموتور ابتدا به وسیله ماردون فولادی به چرخ دنده برنجی می‌ رسد و به همین دلیل نیروی خروجی و ورودی آن ۹۰ درجه اختلاف زاویه خواهد داشت.

چرخ دنده‌ های برنجی برای اینکه طول عمر بالاتری داشته باشند، از آلیاژ برنج و فسفر ساخته می‌ شوند. این موضوع باعث می‌ شود تا چرخ دنده‌ ها مقاومت مناسبی در برابر نیروهای وارد شده و اصطکاک بین چرخ دنده و ماردون داشته باشند. همچنین به شکل کلی می‌ توان عنوان کرد که گیربکس حلزونی دارای نسبت تبدیل یک به ۳۰ است و تنها در صورتی قادر به تغییر نیرو می‌ باشد که جهت چرخش ماردون تغییر کند.

موتور گیربکس  میکسر‌ها

دسته بندی: