علت آمپر کشیدن الکتروموتورها

علت آمپر کشیدن الکتروموتورها

یکی از مشکلاتی که الکتروموتورها می‌ توانند با آنها مواجه شوند، کشیدن جریان بیش از حد توسط الکتروموتور می‌ باشد که می‌ تواند به دلایل مختلفی رخ دهد. از سوی دیگر باید این موضوع بسیار مهم را همواره در نظر داشته باشید که آمپر کشیدن بیش از حد الکتروموتور باعث افزایش حرارت در بخش‌ های داخلی آنها خواهد شد و این می‌ تواند به قسمت‌ های مهم داخلی الکتروموتور آسیب زیادی برساند.

بررسی علت آمپر کشیدن الکتروموتورها به ما این امکان را می‌ دهد که بتوانیم از بروز این مشکل جلوگیری کنیم و از سوی دیگر به افزایش عمر مفید محصولات خود کمک کنیم. در ادامه این مطلب از سایت تکنوتاو بیشتر این مورد و دلایل بوجود آورنده آن را بررسی می‌ کنیم و سپس سراغ نکات مهم در این زمینه به پیشگیری از این مشکل کمک می‌ کنند، خواهیم رفت.

 

تاثیرات آمپر کشیدن الکتروموتورها

زمانی که به هر دلیلی الکتروموتورها جریان بیش از حدی مصرف می‌ کنند، شاهد این موضوع خواهیم بود که دمای داخلی آنها نیز افزایش پیدا می‌ کند. این قضیه باعث می شود تا راندمان کاری الکتروموتور کاهش پیدا کرده و از سوی دیگر قسمت‌ های داخلی و عایق‌ هایی که در برابر حرارت مقاومت کمتری دارند، از بین بروند.

این آمپر کشیدن بیش از حد در طولانی مدت روی مدارهای فرمان نیز تاثیرات منفی خواهد گذاشت و ممکن است عملکرد آنها را مختل کند. یکی دیگر از تاثیرات منفی آمپر کشیدن الکتروموتورها، روی گیربکس‌ ها مشاهده می‌ شود.

به این صورت که الکتروموتور در این شرایط نمی‌ تواند توان و گشتاور مورد نیاز گیربکس را تامین نماید و همین قضیه باعث کاهش راندمان این قطعات خواهد شد. در این بخش تاثیرات آمپر کشیدن بیش از حد گفته شد تا اهمیت شناخت علت آمپر کشیدن الکتروموتور‌ها را بهتر درک کنید.

 

دلایل آمپر کشیدن الکتروموتورها

منشاء مشکل آمپر کشیدن الکتروموتورها می‌ تواند به ۶ موضوع اصلی بازگردد. این موارد را در ادامه با هم مورد بررسی قرار می‌ دهیم:

  • عدم توجه به تعمیرات و سرویس دهی دوره‌ ای
  • نامناسب بودن محل نصب الکتروموتور
  • بروز مشکل در سیستم داخلی الکتروموتور
  • مشکلات مربوط به سیستم کنترل
  • مشکلات مربوط به کاربری یا بار اعمال شده روی موتور
  • اختلالات موجود در منابع تغذیه

هر کدام از این عوامل به نحوی می‌ توانند جریان کشیدن موتور را افزایش دهند و شناخت تمامی آنها در برطرف کردن آمپر کشیدن الکتروموتور کمک زیادی به ما خواهد کرد. از همین رو تمامی این موارد را در ادامه با هم مورد بررسی قرار خواهیم داد.

تعمیرات و سرویس‌ های دوره‌ ای

تعمیرات و سرویس‌ های دوره‌ ای

در بسیاری از موارد علت آمپر کشیدن الکتروموتور‌ها این بوده که به تعمیرات و سرویس‌ های دوره‌ ای اهمیت داده نشده است. بازبینی قسمت‌ های متحرک الکتروموتور و گیربکس به صورت منظم این امکان را به ما می‌ دهد تا اختلالات موجود در این قسمت‌ ها را شناسایی کرده و آنها را برطرف نماییم.

یکی از کارهای بسیار مهم در این زمینه روغن کاری بخش‌ های متحرک و از بین بردن اصطکاک است. چرا که اصطکاک می‌ تواند باعث شود تا الکتروموتور نیاز به جریان بیشتری برای تامین گشتاور داشته باشد و همین میزان مصرف برق و حرارت موجود در بخش‌ های مختلف سیستم را افزایش خواهد داد.

در شرکت‌ ها و کارگاه‌ های بزرگ برای جلوگیری از این مشکل خاصی را با زمانبندی مشخص تعیین می‌ کنند که طبق آنها باید بازرسی‌ ها و سرویس دهی‌ های دوره‌ ای انجام شود.

 

نامناسب بودن محل نصب الکتروموتور

در مواردی که علت آمپر کشیدن الکتروموتورها نامناسب بودن محل نصب آنهاست، باید پارامتر‌های متفاوتی را مورد بررسی قرار دهیم. به عنوان مثال برخی از الکتروموتورها زمانی که در شرایط کاری با دمای بالا قرار می‌ گیرند، ممکن است جریان بیش از حد مصرف کنند.

از سوی دیگر الکتروموتور‌هایی که در فضاهای مرطوب قرار دارند، بیشتر در معرض فرسایش قرار می‌ گیرند و همین باعث افزایش میزان مصرف جریان در آنها خواهد شد. برای جلوگیری از این مشکل باید استانداردهای لازم برای کار الکتروموتورها در محل مورد نظرتان را فراهم کنید. یا اینکه با توجه به محل نصب نوع الکتروموتور را مشخص نمایید.

 

مشکلات سیستم‌ های داخلی الکتروموتور

از آنجایی که الکتروموتور‌ها دارای بخش‌ های متحرک هستند، ممکن است بعد از مدت زمان خاصی دچار اختلال شوند و همین باعث افزایش میزان استفاده جریان آنها شود. همچنین بخش‌ های الکتریکی موتور مانند سیم پیچی‌ ها و اتصالات داخلی از آنجایی که به صورت مداوم از آنها جریان الکتریکی عبور می‌ کند، به مرور زمان فرسوده می‌ شوند.

 

استعلام قیمت و خرید انواع الکتروموتور

 

این فرسایش به خصوص در عایق‌ های سیم پیچی الکتروموتور بیشتر دیده می‌ شود. برای جلوگیری از بروز این مشکل باید همواره وضعیت سلامت بخش‌ های مختلف الکتروموتور‌ها را مورد بررسی قرار داده تا در صورت مشاهده هرگونه اختلال کوچک در عملکرد آنها، فرآیند مربوط به عیب یابی و تعمیر الکتروموتور‌ها را انجام دهیم.

در ضمن بخش‌ های ثابت الکتروموتورها مانند درب پولی و… روی عملکرد نهایی محصولات و میزان مصرف جریان آنها تاثیر زیادی دارند. به همین دلیل مشکلات مکانیکی که علت آمپر کشیدن الکتروموتور‌ها هستند را نیز در این قسمت ذکر کرده‌ ایم.

مشکلات سیستم‌ های داخلی الکتروموتور

مشکلات سیستم کنترل

در شرایطی که علت آمپر کشیدن الکتروموتور‌ها، به اختلالات سیستم کنترلی باز می‌ گردد؛ منشاء بروز مشکلات الکتروموتور می‌ تواند متفاوت باشد. در چنین شرایطی قسمت‌ های مختلف مدار فرمان مانند کنتاکتورها، سنسورها و… ممکن است دچار مشکل شده باشند. این مشکل در الکتروموتورهایی که نیاز به سیستم راه انداز دارند، بیشتر دیده می‌ شود.

چرا که برای راه‌ اندازی این موتورها باید از مدارهای مخصوصی استفاده کرد که میزان جریان استارت را کاهش می‌ دهند. در چنین شرایطی اگر این مدارها با مشکل مواجه شوند، شاهد این خواهید بود که جریان راه اندازی الکتروموتور افزایش پیدا کرده و ممکن است به سایر قسمت‌ ها آسیب برسد.

همچنین در مواردی که سیستم‌ های قطع کن مخصوص برای کنترل مدت زمان کارکرد الکتروموتور استفاده می‌ شود، امکان بروز مشکل جریان کشیدن اضافی وجود دارد. چرا که ممکن است بعد از مدت زمان کاری مشخص، جریان ورودی الکتروموتور قطع نشود و همین افزایش کشیدن آمپر را در پی داشته باشد.

 

مشکلات مربوط به روند استفاده از الکتروموتور

در بسیاری از موارد مشاهده می‌ کنیم که اعمال بار بیش از حد به الکتروموتور باعث می شود تا مصرف جریان این تجهیزات افزایش یابد. این قضیه علاوه بر اینکه مصرف کلی برق را افزایش می‌ دهد، باعث افزایش دما در سیستم الکتروموتور خواهد شد و تلفات زیادی را در پی دارد. از سوی دیگر امکان به وجود آمدن بار‌های خازنی و سلفی روی موتور باعث می‌ شوند تا موتور برای کار کردن جریان بیشتری مصرف کند.

برای برطرف سازی مشکل باید از سیستم‌ های تعدیل کننده بار استفاده کرد که تعادل را بین میزان بار سلفی و خازنی الکتروموتور برقرار می‌ کنند. مورد بعدی که در خصوص قرار گیری بار روی خروجی محور الکتروموتور باید بدانید این است که گاهاً دیده می‌ شود موانعی بر سر راه بار وجود دارد یا اگر خروجی الکتروموتور گیربکس وصل شده گیربکس دارای مشکل است.

در این شرایط حتماً باید اختلالات به وجود آمده سریع تشخیص داده شده و برطرف شوند تا به این صورت از آسیب دیدن سایر بخش‌های مهم این تجهیزات جلوگیری کرده باشید.

مشکلات مربوط به روند استفاده از الکتروموتور

مشکلات منابع تغذیه

خطوط تغذیه دارای نوسانات زیادی هستند و در صورتی که این نوسان‌ ها در بازه تلرانس مورد تایید باشد، مشکل خاصی به وجود نخواهد آمد. اما در این میان چهار عامل اصلی وجود دارند که می‌ توانند به عنوان علت کشیدن آمپر الکتروموتور‌ها شناخته شوند. این عوامل عبارتند از:

  • مقاومت اهمی بالا در بخش‌ های اتصالات الکتریکی
  • عدم تعادل ولتاژ شبکه (نوسانات بالا)
  • کم ولتاژی
  • ولتاژ بیش از حد

هر کدام از عوامل بالا به صورت جداگانه می‌ توانند باعث افزایش مصرف جریان الکتریکی و حرارت داخلی سیستم شوند. برای برطرف سازی این مشکلات از آنجایی که کنترل دقیقی در بسیاری از موارد روی شبکه وجود ندارد، نیاز به سیستم‌ هایی هست که مشکلات شبکه را برای ما برطرف می‌ کنند.

همچنین باید این نکته مهم را همیشه مد نظر داشته باشید که انواع مختلف الکتروموتور واکنش‌ های متفاوتی در برابر تغییرات شبکه از خود نشان می‌ دهند و به همین دلیل برای الکتروموتور‌ها با عملکرد حساس‌ تر حتما این تغییرات در شبکه می‌ توانند تاثیر زیادی داشته باشند.

 

 

دسته بندی: