محاسبات پمپ سیرکولاتور

یکی از موارد بسیار مهمی که در زمان راه اندازی چیلرهای سرمایشی، سیرکولاسیون برج خنک کننده، سیستم رادیاتور یا شوفاژ، دیگ حرارت مرکزی و به طور کلی همه سیستم‌ های تبدیل کننده حرارت باید در نظر داشته باشید؛ انتخاب درست پمپ سیرکولاتور است. در صورتی که روند انتخاب این بخش از سیستم به درستی انجام نشود و دقت کافی برای انجام محاسبات پمپ‌های سیرکولاتور را به خرج ندهید، خواهید دید که سیستم گرمایش و سرمایش یا تهویه مطبوع بازده بسیار پایینی خواهد داشت.

 

 

به همین دلیل است که می‌ توان گفت حتی کوچکترین اشتباه در محاسبات این بخش باعث اخلال در کل سیستم و هدر رفتن هزینه‌ های شما خواهد شد. اولین قدم برای انجام محاسبات پمپ‌های سیرکولاتور به دست آوردن هد و دبی پمپ‌ها است و در مراحل بعدی باید به سراغ محاسبه بار حرارتی و… رفت. در ادامه این مطلب متخصصین سایت تکنوتاو تجربیات و تخصص خود در این زمینه را با شما در میان خواهند گذاشت.

آشنایی با مفهوم هد پمپ سیرکولاتور:

توجه به هد پمپ یکی از بخش‌ های مهم محاسبات پمپ‌های سیرکولاتور است. برای درک بهتر این محاسبات بهتر است که قبل از همه چیز نکات مهم و کاربردی در این زمینه را بدانید. معمولا تمامی سیستم‌ های گرمایشی و سرمایشی به صورت سیکل‌های بسته‌ ای طراحی شده‌ اند و به همین دلیل فشار در آنها معنایی ندارد. به بیان دقیق‌ تر می‌ توانیم بگوییم که تمامی مایعاتی که در این سیستم‌ ها به حرکت در می‌ آیند، صرفا برای خنک کردن یا گرم کردن به کار می‌ روند و قرار نیست مایع از یک منبع به مقصد خاصی برسد. پس در صورتی که ما با منطق کاری پمپ سیرکولاتور آشنا باشیم، می‌ توانیم روند محاسبات را به شکل دقیق تری انجام دهیم.

زمانی که در یک سیستم از پمپ سیرکولاتور استفاده می‌ کنیم، هیچ تغییری روی فشار سیستم نیاورده ایم و فقط نیروی لازم را به سیالات اعمال کردیم که با وجود بخش‌ هایی مانند هواساز، فن کویل، رادیاتور، دیگ، شیرآلات، سیستم‌ های لوله کشی، افت‌های ناشی از طول و تغییر سایز لوله‌ ها و… به حرکت خود در سیستم ادامه دهند و به این صورت عملکرد مناسبی در خصوص تولید سرما یا گرما برای ما داشته باشند.

در چنین شرایطی مفهوم هد پمپ سیرکولاتور عبارت است از: “جمع کلیه افت فشار‌های ناشی از تغییر طول، ضخامت لوله‌ ها و شرایط محلی در طول مسیر” مقدار هد پمپ همواره باید به اندازه‌ ای باشد که روند انتقال سیالات در سیستم به درستی و بدون هیچ مشکلی انجام شود. همچنین محاسباتی که در این زمینه انجام می‌شود بر اساس طولانی‌ ترین مسیر گردش آب یا سایر سیالات محاسبه می‌ گردد.

محاسبه هد پمپ سیرکولاتور:

یکی از مهمترین بخش‌ های محاسبات پمپ‌های سیرکولاتور، انجام محاسبات مربوط به هد پمپ است. در زمان انجام این محاسبات برای سیستم‌ های سرمایشی و گرمایشی که مایعات در آن به گردش در می‌ آیند، باید طول مسیر مورد نظر خود به صورت رفت و برگشتی محاسبه کنید. علاوه بر آن 50 درصد از کل مسیر را برای در نظر گرفتن انرژی تلف شده در اتصالات و… باید در نظر بگیرید تا به این صورت بتوانید روند محاسبات با دقت بیشتری انجام گردد. فرمولی که برای تعیین این طول مسیر و انرژی تلف شده در نظر میگیرند به صورت زیر است:

 

 

در فرمول بالا مشاهده می‌ کنید که Ls نمایش دهنده مسیر رفت و LR نشان دهنده مسیر بازگشت است. دلیل این که نصف هر کدام از این مقادیر در فرمول بالا با مقدار مسیر رفت و برگشت جمع می‌ شوند، تلفات احتمالی است که در مسیر مایعات درون سیستم قرار دارد. از همین رو در بیشتر موارد طول کل مسیر رفت و برگشت برابر با 3L (یعنی تقریبا 3 برابر مسیر رفت یا برگشت در سیستم سیرکولاتور) لحاظ می‌ شود. البته در نظر داشته باشید که هر کدام از بخش‌ های سیستم گرمایش یا سرمایش مورد نظر افت فشاری ایجاد می کنند که آنها را نیز باید در انجام محاسبات تاثیر دهید. این بخش‌ ها و افت فشار مربوط به آنها عبارتند از:

  • افت فشار اخرین رادیاتور: 0.1 بار
  • افت فشار آخرین فن کویل: 2 بار
  • افت فشار دیگ چدنی: 1 بار
  • افت فشار کلکتور برگشت و رفت مجموعاً: 1 بار

با توجه به پارامترهای گفته شده، در سیستم متریک هد پمپ سیرکولاتور را به صورت زیر محاسبه می‌ کنند.

در این فرمول H نشان دهنده هد پمپ و L نشان دهنده کل مسیر رفت و و برگشت، به علاوه تلفاتی است که در این مسیر وجود دارد.

آشنایی با دبی پمپ سیرکولاتور:

روند کار پمپ سیرکولاتور به این صورت است که باید در مدت زمان مشخصی مقدار معینی از مایعات سیستم را به بخش‌ های مختلف رسانده و این روند گردش را به صورت پایدار و ادامه دار حفظ نماید. در این میان بهتر است به یاد داشته باشید که پمپ‌ های سیرکولاتور بخشی از سیستم‌ های سرمایش و گرمایشی حامل انرژی هستند، یعنی آب سرد یا گرم مورد نیاز مبدل‌ های حرارتی را در دمایی معین حمل می کنند. در صورتی که روند انتقال مایعات به درستی انجام نشود، شاهد به وجود آمدن اختلاف دما بین بخش‌ های مختلف سیستم خود خواهیم شد و همین عملکرد نهایی را می‌ تواند مختل کند.

به عنوان مثال تصور کنید که پمپ سیرکولاتور یک ماشین حمل مواد غذایی می‌ باشد که وظیفه دارد نیاز مصرف کنندگان مختلفی را در طول مسیر خود برطرف نماید و از طرفی غذاها نباید سرد شوند. به همین دلیل در چنین سیستم‌ هایی فشار اهمیت بالایی ندارد و این دبی است که روی عملکرد نهایی سیستم تاثیرگذار خواهد بود.

محاسبه دبی پمپ سیرکولاتور گرمایش در سیستم متریک:

برای محاسبه دقیق دبی پمپ سیرکولاتور باید ابتدا در این مورد اطلاعات کافی داشته باشید. چرا که در برخی موارد قطعات یا بخش‌ های مختلف یک سیستم بر اساس پارامترهای متریک کار می کنند و در برخی موارد از استاندارد‌های سیستم SI پیروی می‌کنند. همین باعث سردرگمی بسیاری از افراد فعال در این عرصه شده است. تاثیر حرارت سیالات در سیستم روی دبی نهایی تاثیر بالایی دارد و نمی توان از آن چشم پوشی کرد.

تاثیر حرارت روی دبی به صورت مستقیم است و در عمل خواهید دید که با افزایش دما، دبی نیز تا حدی بالا خواهد رفت. البته در شرایطی که سیالاتی با درجه حرارت پایین یا سرد در سیستم جریان دارند نیز روند کار متفاوت خواهد بود و از همین رو بهتر است که برای انجام محاسبات سراغ افرادی بروید که در این زمینه تجربه و تخصص کافی دارند.

برای محاسبه دبی مورد نیاز پمپ‌های سیرکولاتور از فرمول زیر استفاده می‌ کنند و بهتر است بدانید که این فرمول بر اساس استاندارد سیستم متریک است. از همین رو برای جای گذاری پارامترهای مختلف در آن باید مقادیر را بر اساس سیستم متریک بنویسید.

 

  • در فرمول بالا مقدار نهایی دبی بر حسب GPM یا گالن بر دقیقه به دست می‌ آید.
  • Q در فرمول نشان دهنده ظرفیت حرارتی بویلر حرارتی یا دیگ چدنی استفاده شده در سیستم سیرکولاتور است.
  • معمولا به صورت پیش فرض دلتا را 10 یا 20 درجه سانتیگراد در نظر می‌ گیرند.
  • در صورتی که بخواهید با استفاده از فرمول بالا سرمایش مورد نظر خود را به دست بیاورید، بهتر است که در بخش پایانی فرمول به جای آنها که دبی نهایی را به 10000 تقسیم کنید، آن را تقسیم به 5000 کنید.

 

 

انجام محاسبات پمپ‌ های سیرکولاتور از حساسیت بسیار بالایی برخوردار است و کوچکترین اشتباه در این مرحله می‌ تواند باعث بروز مشکلات فراوانی شود. از همین رو پیشنهاد متخصصان ما این است که از تجربیات و تخصص افراد یا شرکت‌ هایی استفاده کنید که فعالیت زیادی در این زمینه داشته‌ اند و با قطعات مختلف، سیستم‌ های اندازه گیری، فرمول‌ های محاسباتی مربوط به مایعات مختلف با دما و دانسیته متفاوت آشنایی دارند. متخصصین تکنوتاو آماده پاسخگویی به شما در این زمینه هستند. شما می توانید با ما تماس بگیرید، از سیستم مشاوره رایگان استفاده کرده و انجام محاسبات پمپ‌ های سیرکولاتور خود را به ما بسپارید تا در نهایت بدون هیچ مشکلی سیستم گرمایش یا سرمایشی که مدنظر دارید را راه اندازی کنید.

دسته بندی: