محاسبات پمپ شناور

استفاده از پمپ‌ های شناور به ما اجازه می دهد که بتوانیم به سادگی روند پمپاژ آب از چاه‌ های نیمه عمیق و عمیق که معمولا بین 16 تا 250 متر عمق دارند را به راحتی انجام دهیم. بسته به عمق چاه، حجم آب مورد نیاز و… باید پمپ شناور مناسب را انتخاب کرد. زمانی این پمپ‌ ها می‌ توانند بهترین بازده را داشته باشند که برای انتخاب آنها روند اصولی را طی کرده باشید.

نکاتی که در ادامه با شما در میان می‌ گذاریم، به شما دید بهتری برای انتخاب هوشمندانه این محصولات خواهند داد. از سوی دیگر برای انتخاب محصولی که پاسخگوی نیازهای‌ شما باشد باید اطلاعاتی در مورد محاسبات پمپ‌ های شناور داشته باشید. در ادامه این مطلب متخصصین ما در سایت تکنوتاو تجربیات و تخصص خود را در این زمینه با شما در میان می‌ گذارند.

پارامترهای مهم در انتخاب پمپ‌ های شناور:

برای مشخص کردن ویژگی‌ های اصلی پمپ‌ های شناور قبل از همه چیز باید به این توجه کرد که ارتفاع چاه مورد نظر چقدر است و نیاز به چند متر مکعب آبدهی داریم. فشار آبی که این پمپ‌ ها می‌ توانند تولید کنند، به این دو فاکتور وابسته می‌باشد. به همین دلیل با در نظر گرفتن آنها می‌ توانید سراغ گزینه مناسب بروید. پارامتر فشار در پمپ‌ ها گاهی در صنعت با نام “ارتفاع دینامیکی کل” نیز شناخته می‌ شود. برای محاسبه فشار مورد نیاز باید پارامترهای مختلفی را در نظر بگیرید و انجام این کار نیاز به بررسی عوامل متعددی دارد که باعث افزایش پیچیدگی این کار می‌ شود. اما در یک حالت کلی برای ساده سازی مسئله می توانیم بگوییم که توان خالص پمپ شناور به نوعی به ما نشان می دهد که هد خالص پمپ چقدر است و همین کمک بزرگی در انجام محاسبات خواهد کرد.

البته دو عامل اصلی دیگر وجود دارد که عبارتند از:

  • دبی یا میزان جریان پمپ: بسته به کاربری که مدنظر دارید، نیاز به پمپ شناور با میزان دبی متفاوتی خواهید داشت. در ضمن علاوه بر اینکه در مرحله تهیه پمپ نیاز به تعیین دبی دارید، این فاکتور روی جواز بهره برداری از چاه شما نیز ثبت خواهد شد.
  • اُفت هد در لوله‌ها: در زمان انتقال آب از طریق لوله‌ ها، اصطکاک روی میزان جریان آب تاثیر می‌ گذارد. این اتلاف انرژی با استفاده از فرمول‌ های خاص و بر اساس پارامترهایی مانند نوع لوله‌ ها، طول و سایز آنها محاسبه می‌ شود.
    دومین عامل، افت هد در لوله هاست و مربوط به اثری می‌ شود که اصطکاک بر روی کاهش میزان جریان آب هنگام عبور از لوله‌ها می‌ گذارد. میزان اتلاف در اثر اصطکاک دارای روابط خاصی است که بر اساس سایز، طول و نوع لوله‌ها محاسبه می‌ شود.

نحوه انجام محاسبات پمپ‌ های شناور:

محاسبات پمپ‌ های شناور با توجه به این که برند تولید کننده پمپ کدام است، می‌ تواند متفاوت باشد. چون کارخانه‌ های مختلف دارای نمودار مشخصه خاص خود هستند و همین باعث افزایش پیچیدگی روند محاسبات خواهد شد. به همین دلیل است که هر کدام از این شرکت‌ ها با در نظر گرفتن تمامی پارامترهای تاثیرگذار در انتخاب پمپ‌ های شناور جداول یا نمودارهایی را در اختیار خریداران قرار می دهند که روند انتخاب را برای آنها ساده خواهد کرد. یکی از این نمودار‌ها که نقش مهمی در روند محاسبات پمپ‌ های شناور دارد، بررسی منحنی همپوشانی می‌ باشد. این نمودار هم توسط تولید کننده تنظیم شده و در اختیار مشتریان قرار می‌ گیرد. نکته مهمی که در زمان تحقیق و انتخاب باید مد نظر داشته باشید این است که افزایش فشار یک موتور باعث کاهش جریان خواهد شد.

نحوه انتخاب پمپ شناور چاه عمیق:

روی نمودار و منحنی همپوشانی (که نمونه ای از آن را در بخش بالا مشاهده می‌ کنید) پمپ‌هایی که در عمق مختلف کار می‌ کنند را با نقاطی روی نمودار مشخص می‌ سازند. به عنوان مثال در نمودار بالا پمپ‌ هایی که در بخش آبی رنگ قرار دارند می‌ توانند گزینه مناسبی برای شما محسوب شوند. این بخش آبی مربوط به پمپ‌ های شناوری است که بالاترین بازده را می‌ توانند برای شما به همراه داشته باشند. توجه به این موضوع اجازه می دهد که در زمان انتخاب بتوانید بودجه خود را به شکل هوشمندانه‌ ای صرف کنید. از سوی دیگر بسته به توان مورد نیاز و سایر ویژگی‌ ها و شرایط ممکن است نیاز به پمپ‌ های شناور سه فاز یا تکفاز داشته باشید.

علاوه بر محاسبات پمپ‌ های شناور، عوامل دیگری در انتخاب گزینه مناسب برای شما تاثیرگذارند که عبارتند از:

  • قطره چاه
  • قطر لوله رانش
  • درجه حرارت مایعاتی که قصد انتقال آن را دارید.
  • ویسکوزیته یا غلظت مایع
  • اسیدیته یا میزان خاصیت اسیدی مایعات

نکات مهم در زمینه انتخاب پمپ‌ های شناور:

بعد از انجام محاسبات پمپ‌ های شناور نوبت به این می رسد که سایر فاکتورها در این زمینه را مدنظر قرار دهید. بسیاری از مشتریان در زمینه خرید پمپ‌ های شناور و نحوه عملکرد این محصولات سوالاتی دارند که با داشتن پاسخ آنها، قطعا با دید بازتری اقدام به خرید خواهند کرد. در ادامه برخی از این نکات را مورد بررسی قرار می‌ دهیم:

  • با این که پمپ‌ های شناور برای مواردی طراحی شده اند که قصد انتقال مایعات به صورت عمودی را داشته باشید، اما در شرایط خاص می‌ توان این محصولات را به صورت افقی نصب کرد و از آنها استفاده نمود.
  • هر پمپ شناور دارای یک عمق غوطه‌ وری مشخص است که در زمان نصب آنها درون چاه باید رعایت شود. این پارامتر معمولا در اطلاعات هر پمپ توسط شرکت سازنده ذکر شده است.
  • برای انتخاب درست پمپ شناور باید به هر سه عامل توان، هد و دبی پمپ دقت کرد. در نظر نگرفتن هر کدام از این موارد می‌ تواند باعث شود که در زمان استفاده به نتیجه دلخواه خود نرسید.
  • نمیتوان گفت پمپ‌ های شناور سه فاز بهتر از نمونه‌ های تک فاز هستند؛ در زمان انتخاب باید دید که کدام یک از این گزینه‌ ها کارایی بهتری برای شما خواهند داشت. البته در مکان‌ هایی که نیاز به توان بالای 3 کیلووات هستید، پمپ‌ های شناور سه فاز گزینه‌ های بهتری خواهند بود.
  • روند کاهش سطح آب در یک چاه روی عملکرد نهایی پمپ تاثیر بسیار زیادی دارد و در صورتی که امکان کاهش سطح آب وجود دارد، بهتر است قبل از اقدام به انتخاب پمپ و خرید با کارشناسان ما مشورت کنید تا در زمان استفاده از پمپ‌ های شناور به مشکل برنخورید.
  • طول عمر متوسط پمپ‌ های شناور که در چاه‌ های عمیق مورد استفاده قرار می‌ گیرند، معمولا حدود 10 سال است.

دسته بندی: