مزایا و معایب الکتروموتور با بدنه چدنی

الکتروموتورها امروزه کاربرد بسیار زیادی در صنایع مختلف دارند. این تجهیزات‌ می‌ توانند انرژی الکتریکی را تبدیل به نیروی چرخشی کنند که با استفاده از تجهیزات جانبی دیگر مانند گیربکس می توان نوع و میزان این نیرو را تغییر داد. در واقع الکتروموتور‌ها از قسمت های مختلفی تشکیل شده‌ اند که هر کدام وظیفه خاصی را بر عهده دارد. یکی از بخش‌ های مهم این تجهیزات بدنه آنهاست. پوسته یا بدنه موتور الکتریکی باید بتواند در شرایط کاری مختلف استحکام خوبی داشته باشد، همچنین وزن پایین مواد اولیه به کار رفته برای ساخت بدنه این محصولات، باعث کاهش وزن کلی الکتروموتور خواهد شد. یکی از آلیاژ‌های پر استفاده برای ساخت بدنه الکتروموتورها، چدن‌ می‌ باشد. در ادامه این مطلب بیشتر در خصوص مزایا و معایب الکتروموتور با بدنه چدنی صحبت خواهیم کرد.

ویژگی های چدن

برای درک بهتر مزایا و معایب الکتروموتور با بدنه چدنی ابتدا باید بفهمیم که چدن چیست و چه ویژگی‌ هایی دارد. چدن یا cast iron یک آلیاژ فولادی است که در ترکیبات آن عناصری مانند سیلیسیم، کربن و آهن وجود دارد. میزان کربن مورد استفاده در این آلیاژ نقش بسیار مهمی در تعیین خواص ویژه محصولات چدنی خواهد داشت. این آلیاژها دارای خصوصیات منحصر به فردی است که عبارتند از:
● مقاومت بسیار بالا در برابر سایش
● تغییر شکل بسیار سخت
● قابلیت ماشین کاری یا ابزار کاری مناسب
● قابلیت ریخته گری
● نقطه ذوب پایین
● ترد و شکننده بودن
● مقاومت بالا در خوردگی یا اکسایش

چنین ویژگی‌ هایی باعث شده که چدن و انواع مختلف آن امروزه در صنایع مختلف کاربرد گسترده‌ ای داشته باشند. از این محصولات برای تولید پوسته یا بدنه الکتروموتورها، جعبه دنده، بلوک سرسیلندر، سرسیلندر، سایر قطعات خودرو، ماشین آلات و لوله‌ ها استفاده‌ می‌ شود. این محصولات دارای انواع مختلفی هستند که هر کدام از آنها خواص متفاوتی دارند. هر کدام از چدن‌ ها دارای خواصی مشخص هستند که باعث می‌ شود در شرایط مختلف‌ بتوان از آنها استفاده کرد. انواع مختلف چدن را‌ می‌ توان به دو دسته کلی تقسیم کرد. دسته اول چدن‌ های آلیاژی هستند که برای بهبود خواص فیزیکی مختلف در آنها از عناصر آلیاژی متفاوتی استفاده‌ می‌ کنند. دسته دوم یعنی چدن‌ های غیر آلیاژی صرفاً ترکیب سیلیسیم، کربن و آهن‌ می‌ باشند و از هیچ نوع فلز دیگری به عنوان آلیاژ در آنها استفاده نشده است. چدن‌ های غیر آلیاژی گزینه‌ های مناسبی برای ریخته گری هستند. آنها در زمان کار به راحتی ذوب‌ می‌ شوند و در حالت سیال قرار‌ می‌ گیرند. یکی از موارد بسیار مهم در زمان ریخته ‌گری این محصولات توجه به کربن آزاد شده در زمان سرد شدن است. این کربن‌ ها که در ساخت میکروسکوپی نمایان می‌ شوند و روند تشکیل آن‌ها به ما نشان می‌ دهد که روند ریخته‌ گری چگونه بوده و چدن مورد نظرمان چه خواصی دارد.


مزایا و معایب الکتروموتور با بدنه چدنی چیست؟

الکتروموتورهایی که بدنه آنها از جنس چدن است، دارای دو مدل اصلی هستند که عبارتند از: الکتروموتورهای سه فاز و تکفاز. اولین موردی که به عنوان مزیت اصلی محصولات به شمار می‌ رود، قیمت نسبتاً پایین آن نسبت به سایر مواد اولیه مشابه برای تولید بدنه الکتروموتور است. در ضمن در مناطق سردسیری که دمای هوا بسیار پایین است، چدن‌ ها خاصیت عایقی مناسبی دارند و کمک‌ می‌ کنند که طول عمر الکتروموتور شما افزایش یابد. همچنین وقتی الکتروموتور‌های دارای بدنه چدنی را با الکتروموتورهای بدنه آلومینیومی مقایسه می‌ کنیم، به این موضوع بر‌ می‌ خوریم که محصولات چدنی دارای قدرت و مقاومت بیشتری هستند. در ضمن قیمت آنها نسبت به آلومینیوم پایین‌ تر است. برای بررسی بهتر این مزایا و معایب الکتروموتور با بدنه چدنی، بهتر است در زمان خرید الکتروموتورها با معایب چدن آشنایی داشته باشیم. در ادامه معایب این نوع ماده اولیه برای تولید بدنه الکتروموتور را با هم مورد بررسی قرار‌ می‌ دهیم:

● الکتروموتور‌های دارای بدنه چدنی معمولاً روند انتقال حرارت را ضعیف‌ تر از سایر الکتروموتورها به عنوان مثال الکتروموتورهای بدنه آلومینیومی انجام می‌ دهند. همین باعث‌ می‌ شود در مناطق گرمسیر که از الکتروموتور با بدنه چدنی استفاده شده است، روند انتقال حرارت به درستی انجام نشود و در برخی موارد همین دمای بالا باعث از بین رفتن بخش‌ های داخلی الکتروموتور و به خصوص عایق‌ ها می‌ گردد.
● تردی و شکنندگی چدن یکی از ویژگی‌ های منفی این محصولات است. همین ویژگی باعث می‌ شود که تحت فشارهای بسیار بالا یا ضربات شدید، بدنه الکتروموتور شما آسیب ببیند.
● وزن الکتروموتور‌ها با بدنه چدنی معمولاً از سایر انواع الکتروموتور‌ها با قدرت و ابعاد مشابه بیشتر است.

با توجه به مواردی که گفته شد معمولاً از الکتروموتورهای با بدنه چدنی در مناطق سردسیر استفاده‌ می‌ کنند. از سوی دیگر استحکام مناسب این محصولات باعث شده است که بتوان با اطمینان بیشتری از آنها در الکتروموتور‌های پر قدرت استفاده کرد. یکی از نکات بسیار مهمی که در خصوص جنس بدنه الکتروموتور‌ها باید مد نظر قرار دهید، قرارگیری استاتور در این بخش است. شیارهای استاتور محل قرارگیری سیم پیچی‌ های الکتروموتور شما خواهند بود. به همین دلیل است که در زمان خرید این محصولات باید توجه ویژه‌ ای به جنس بدنه داشته باشید. این قسمت کارایی زیادی در زمان انتقال حرارت دارد. پس به این ترتیب اگر قصد به کارگیری الکتروموتور پرقدرت در مناطق گرمسیری یا شرایط کاری با درجه حرارت بالا دارید، بهتر است قبل از خرید الکتروموتور با بدنه چدنی به صورت ویژه به این نکته دقت کرده و با افراد متخصص در این زمینه مشورت کنید.

Tags: ,

دسته بندی: