معرفی انواع مختلف پمپ

استفاده از پمپ آب به ما اجازه جابجایی مایعات مختلف در حجم‌ های مختلف را می‌ دهد. پمپ‌ ها با استفاده از نیروی برق یا به کارگیری موتورهای دیزل و بنزینی وظیفه انتقال آب و بالا بردن فشار آن را بر عهده دارند. این تجهیزات که در طول سال های اخیر تغییرات بسیار زیادی کرده‌اند و تکنولوژی ساخت آنها پیشرفته شده است؛ دارای انواع مختلفی هستند. هریک از این محصولات در شرایط و مکان‌ های مختلفی استفاده می‌ شود، به شکلی که یکی از دسته بندی‌ های مرسوم در بازار، دسته بندی پمپ‌ های آب بر اساس کاربرد آنهاست. اگر قصد خرید پمپ آب دارید، بهتر است ابتدا قبل از همه چیز انواع مختلف پمپ آب را بشناسید. در ادامه این مطلب ما با معرفی انواع مختلف پمپ آب کمک می‌ کنیم تا در زمان خرید این محصولات هوشمندانه‌‌ تر عمل کنید.

معرفی انواع پمپ

مکانیزم کاری پمپ‌ های آب چنین است که استفاده از آنها باعث افزایش فشار آب می‌ شود و همین اجازه می‌ دهد تا بتوانید به راحتی آب را تا هر سطح و ارتفاعی انتقال دهید. تامین آب منازل مسکونی چند طبقه، تامین آب خانه‌ های ویلایی که در آنها از چاه استفاده شده است، تامین و انتقال آب در محیط‌ های صنعتی و تجاری، بیمارستان‌ ها و… برعهده انواع مختلف پمپ آب است. این پمپ‌ ها با افزایش انرژی و فشار آب را درون لوله‌ ها به حرکت در می‌ آورند و شرایط لازم برای انتقال آنها را فراهم می‌ کنند. اینکه در چه شرایطی باید از کدام پمپ آب استفاده کنیم، ارتباط زیادی با مکان مورد نظر و انتظارات ما دارند؛ چرا که انواع مختلف پمپ آب در توان های مختلف برای شرایط کاری متفاوت طراحی شده‌ اند. برای معرفی انواع مختلف پمپ آب می‌ توانیم محصولات را به دو دسته کلی تقسیم کنیم: «پمپ‌ های دینامیکی و پمپ‌ های جابجایی مثبت» در ادامه این موارد را با هم مورد بررسی قرار می‌دهیم.

پمپ‌های آب دینامیکی

در این پمپ‌ ها انرژی الکتریکی که پمپ منتقل شده است، تبدیل به انرژی مکانیکی می‌ شود و همین باعث افزایش فشار آب خواهد شد. روند کاری این پمپ‌ ها به صورت دائمی است. همین باعث شده که نسبت به سایر انواع مختلف پمپ آب در بازار مصرف بیشتری داشته باشند. این پمپ‌ ها به دو نوع خطی و سانتریفیوژی تقسیم می‌ شود که هر کدام از آنها در شرایط مختلف کاربرد دارد. پمپ‌ های سانتریفیوژی که به نام پمپ گریز از مرکز نیز شناخته می‌ شوند، یکی از انواع پر کاربرد پمپ‌ های آب هستند. روند کاری این پمپ‌ ها چنین است که در آنها از یک پروانه گردان برای بالا بردن فشار پمپ استفاده شده و سپس آب انتقال داده شده را با فشار وارد لوله یا مجرای مورد نظرتان خواهد کرد. بیشترین کاربرد این پمپ‌ ها در سیستم‌ های لوله کشی ساختمان و به منظور افزایش فشار آب است. از پمپ‌ های سانتریفیوژی در شرایطی استفاده می‌ شود که می‌ خواهید مایعاتی با ویسکوزیته پایین را که دارای حجم بسیار بالایی هستند، جابه‌جا کنید. سایر کاربردهای این محصولات عبارتند از:
● سیستم‌ های مربوط به تهویه بخار، فشار و هوا
● ایجاد جریان مورد نیاز برای آب موجود در ماشین‌ های آتش نشانی
● مورد استفاده در سیستم‌ های شستشو مانند کارواش
● صنایع پتروشیمی
● تولید برق
● منتقل کردن آب دریا برای مصارف مختلف
● آبرسانی در ساختمان‌ ها و…

پمپ‌ های خطی نمونه دیگر از انواع پمپ‌ های دینامیکی هستند. روند کاری این محصولات چنین است که آب در همان راستا که وارد پمپ می‌ شود، از آن خارج خواهد شد و هیچ تغییر مسیری در کار نیست. این پمپ‌ ها که معمولاً برای مصارف کشاورزی مورد استفاده قرار می‌ گیرند، می‌ توانند آب را از چاه، رودخانه و… به سمت زمین‌ های کشاورزی منتقل کنند. پمپ خطی بیشتر برای مصارف کشاورزی استفاده می‌شود.

پمپ‌ های جابجایی مثبت:

تفاوت اصلی این محصولات با پمپ‌ های دینامیکی و بخصوص پمپ‌ های سانتریفیوژی این است که روند کاری آنها به صورت دوره‌ ای می‌ باشد و دائمی کار نمی کنند. معمولاً میزان آب انتقال داده شده با این پمپ‌ ها کمتر از انواع دیگر است. به همین دلیل بیشتر از آنها جاهای استفاده می‌ کنند که نیاز به فشار آب بالایی داریم، ولی حجم مایع مورد نظر برای انتقال زیاد نیست. مکانیزم این موتورها نسبت به پمپ‌ های سانتریفیوژی پیچیده‌ تر است و به همین دلیل کمتر در بازار مورد استقبال قرار گرفته اند. بیشترین استفاده از این موتورها در شرایطی است که شما از جابجایی خمیر، لجن، روغن و سایر سیالاتی که دارای ویسکوزیته بالایی هستند. این پمپ‌ ها دارای دو نوع رفت و برگشتی و روتاری هستند. در نوع رفت و برگشتی که کاربرد گسترده‌ تری در بازار دارد؛ انرژی مورد نیاز پمپ آب توسط پیستون استفاده می‌ شود که با حرکت خود ابتدا آب را به درون کشیده و سپس در مسیر برگشت آب را به قسمت بیرونی پمپ انتقال می دهد.

معرفی انواع مختلف پمپ آب از نظر کاربرد:

پمپ‌ های آب از نظر کاربرد معمولا به دو دسته کلی خانگی و صنعتی تقسیم می‌ شوند. این پمپ‌ها دارای ویژگی‌ های مختلف و مشخصی هستند که باعث می‌ شود از آنها بتوان در شرایط متفاوتی استفاده کرد. در زمان انتخاب این پمپ‌ ها شما باید نوع مایع مورد نظر، ساعات کاری، توان مصرفی و مقدار مایعات مورد نظر برای انتقال توسط پمپ را مشخص کنید. در بخش‌ های بعدی انواع مختلف پمپ آب خانگی و صنعتی را خدمت شما معرفی می‌کنیم.

پمپ آب خانگی

انواع مختلف پمپ آب خانگی وظیفه آبرسانی به تمامی واحدها با فشار مناسب را دارند. با استفاده از این پمپ‌ ها آب از درون چاه یا مخزن به قسمت‌ های داخلی خانه و طبقات یا واحدهای مختلف منتقل می‌ شود. همچنین در شرایط خاصی از این پمپ‌ها برای آبیاری باغ و یا به کارگیری سیستم‌ های آب پاشی اتوماتیک استفاده خواهد شد. بدنه این پمپ‌ ها معمولاً از برنز، چدن یا استیل ضد زنگ است و پروانه‌ای که درون آن‌ها به کار رفته از جنس برنج می‌ باشد. در زمان انتخاب این محصولات باید ابتدا مشخص کنید که هر ساختمان چند واحد دارد و با توجه به تعداد شیرهای تعبیه شده در قسمت‌ های مختلف هر واحد، در هر طبقه به چه میزان آب نیاز دارید. توجه به چنین مواردی به شما اجازه می‌ دهد که نوع، اندازه و قدرت پمپ‌ های خود را هوشمندانه‌ انتخاب کنید. در ضمن جالب است بدانید که در برخی از موارد از پمپ‌ های آب خانگی برای مصارف صنعتی نیز استفاده می‌ شود. یکی از برندهای معتبر پمپ آب مورد استفاده در مصارف خانگی، برند پنتاکس است که با استفاده از محصولاتی با کیفیت که تکنولوژی ساخت بسیار مدرن و به روزی دارند، نیازهای شما را برطرف می‌ کند. این موتور‌ها که معمولا اندازه کوچکی دارند، عمری بالا و قدرت خوبی در زمان انجام کار خواهند داشت که باعث افزایش محبوبیت آن در بین مشتریان شده است. میزان مصرف آنها نسبت به سایر محصولات مشابه در بازار مناسب‌ تر و مقدار سر و صدای تولیدی این پمپ‌ ها بسیار کمتر است. این موتورها از لحاظ قدرت به سه دسته تقسیم می‌شوند.

● پمپ ۰.۵ اسب بخار

این محصولات برای مکان‌ هایی که ظرفیت پایینی دارند و نیاز به انتقال حجم کمی از آب است، مورد استفاده قرار می‌ گیرند.

● پمپ یک اسب بخار

این پمپ‌ ها دارای انواع مختلف دو پروانه، جتی و بشقابی هستند. از آنها می‌ توان در ساختمان‌ های سه طبقه استفاده کرد و به راحتی آب را با سرعت یکنواخت به طبقه‌ های بالای ساختمان انتقال داد. نمونه موتور‌های دو پروانه دارای قدرت بیشتری هستند و از آنها در ساختمان‌ های بیشتر از پنج طبقه مصارف کشاورزی استفاده می‌ کنند.

● پمپ ۱.۵ اسب بخار

این پمپ‌ها در ساختمان‌های پنج طبقه و بیشتر مورد استفاده قرار می‌گیرند.

گاهی بسته به شرایط ممکن است که در کنار پمپ آب خانگی مخزن انبساط نیز نصب شود. استفاده از این مخازن اجازه می‌ دهد در زمان کار کردن موتور هوای پرفشار در این منابع قرار بگیرد و آب موجود در لوله‌ ها با فشار بیشتری مسیر خود را طی کند. استفاده از این مخازن کمک می‌ کند که مقدار برق کمتری مصرف شود و از سوی دیگر استهلاک پمپ آب خانگی شما تا حد زیادی کاهش ‌یابد. البته باید این مورد بسیار مهم را مد نظر قرار دهید که اگر مخزن انبساط خریداری شده با قدرت پمپ شما همخوانی نداشته باشد، ممکن است بعد از نصب و استفاده مخزن انبساط شما ترک بخورد.

پمپ آب صنعتی

این پمپ‌ ها معمولاً بیشتر در زمین‌ های کشاورزی، کارخانه‌ ها و صنایع مختلف استفاده می‌ شوند.علاوه بر انتقال آب این محصولات می‌ توانند سایر مایعات مختلف را به راحتی جابجا کنند. اما به شرطی که در زمان خرید با دقت عمل کرده باشید و فاکتور ویسکوزیته مایع موردنظر را لحاظ کرده باشید. از این موتورها در شرایطی خاصی برای تامین آب ماشین‌ های آتش نشانی استفاده می‌ شود. قدرت بالای این محصولات و توانایی انتقال آب و با حجم بسیار زیاد کمک می‌ کند تا آتش نشانان آب را به سادگی به قسمت‌ های بالایی یک ساختمان برساند و عملیات نجات و اطفا حریق بهتر انجام شود.

معرفی انواع مختلف پمپ پرکاربرد در بازار

در ادامه سراغ محصولات می‌رویم که استفاده فراوانی در بازار دارند. عملکرد این پمپ‌ها با هم کاملا متفاوت است و به همین دلیل از آنها در شرایط مختلفی استفاده می‌شود.
پمپ شناور: از این پمپ‌ ها برای انتقال مایعات از درون چاه‌ های عمیق استفاده می‌ شود.


پمپ کارواش: پمپ‌ های کارواش معمولاً وظیفه افزایش فشار آب را بر عهده دارند، تا بتوان با آن قطعات مختلف خودروها و یا سایر وسایلی که قصد شستشوی آن‌ها را داریم را پاک کرد.
پمپ آب تاسیساتی: این پمپ‌ ها معمولاً در ساختمان‌هایی با کاربری صنعتی و اداری مورد استفاده قرار می‌ گیرند.
پمپ آب طبقاتی: این پمپ‌ ها دارای دو نوع عمودی و افقی هستند و معمولاً در زمینه‌ های صنعتی و کشاورزی کاربرد دارند.
پمپ لجن کش: این پمپ‌ ها برای بیرون کشیدن لجن از درون چاه‌ ها مورد استفاده قرار می‌ گیرند و معمولاً بیشترین استفاده را برای تخلیه چاه فاضلاب دارند.


پمپ کف کش: این پمپ‌ها که استفاده گسترده‌ای در کشاورزی دارند برای انتقال آب استخر، آبیاری قسمت های مختلف یک مزرعه و یا درون خانه‌ های ویلایی که آب آنها از طریق چاه تامین می‌ شود، مورد استفاده قرار می‌ گیرد.


پمپ آب کولر: این پمپ‌ ها برای پمپاژ آب روی پوشالها در کولر مورد استفاده قرار می‌ گیرد.

Tags: , , , , ,

دسته بندی: