نکات مهم نصب گیربکس حلزونی

 گیربکس های حلزونی از پرکاربرد ترین کاهش دهنده های سرعت و افزایش دهنده های قدرت می باشند که به سبب اندازه کوچک، صدای کم و بازده مناسب در موارد زیادی مورد استفاده قرار می گیرند. در هنگام نصب این نوع گیربکس ها باید نکاتی را مورد توجه قرار دهید که در ادامه به بررسی آن می پردازیم.

 

طریقه نصب گیربکس حلزونی

برای نصب گیربکس حلزونی بر روی الکتروموتور ها باید نکاتی را مدنظر قرار داد تا منجر به آسیب یا کاهش طول عمر گیربکس نشود. توجه داشته باشید که نصب غیراصولی گیربکس حلزونی می تواند فشار بیش از حدی را به موتور تحمیل کرده و عمر آن را کاهش دهد.

نکات مهم در نصب اولیه گیربکس حلزونی

  1. در اولین قدم پیش از راه اندازی دستگاه باید اطمینان حاصل کنید که محور خروجی گیربکس و سامانه ای که گیربکس روی آن نصب است به صورت همتراز و هم راستا قرار گرفته اند.
  2. اگر هیچ لنگ و تکانی هنگام کار دستگاه وجود ندارد، گیربکس را به شکلی مطمئن به سطح ثابتی پیچ می کند تا مانع لرزش آن در حین کار شوند.
  3. اگر لنگ وجود داشت و یا دستگاه هنگام کار دچار تکان خواهد شد، باید گیربکس حلزونی را روی محور خروجی آن نصب کنید. در این مواقع نباید گیربکس و یا موتور را به شاسی ببندید و به کاربردن بازوی واکنشی، هوزینگ یا فلنج الزامی خواهد بود.
  4. اگر از الکتروموتور های سنگین استفاده می کنید، برای اینکه سامانه ی موتور گیربکس را از وارد آمدن ممان خمشی محفوظ نگاه دارید در زیر موتور یک حائل قرار دهید.
  5. در رابطه با اجزایی که روی شفت خروجی گیربکس نصب می شوند از جمله هالو شفت، چرخ دنده، پولی یا چرخ زنجیر دقت داشته باشید که این اجزا باید مطابق استاندارد DIN H7 داخل تراشی و جا خار تراشی شده باشند. برای نصب آسان این قطعات، روی شفت های گیربکس یک سوراخ قلاویز شده وجود دارد.
  6. در زمان نصب گیربکس ها و سایر تجهیزات از ضربه زدن و ایجاد فشار زیاد اجتناب کنید. اگر احتمال میدهید ضربه، بار بیش از حد و گیرپاژ روی دستگاه اعمال شود، باید از کوپلینگ های هیدرولیکی، محدود کننده های گشتاور خروجی، کلاچ و یا تجهیزاتی مشابه این موارد استفاده کنید.
  7. هنگامی که کوپلینگ به کار می رود، باید شفت ورودی دستگاه و شفت خروجی گیربکس در یک راستا و هم مرکز باشند.
  8. اگر گیربکس ها نیاز به رنگ آمیزی دارند، کاسه نمدها را به خوبی پوشش دهید تا در اثر تماس بین رنگ و کاسه نمد با مشکلاتی مانند خوردگی یا سخت شدن و نشت روغن مواجه نشوید.
  9. به منظور ممانعت از زنگ زدگی در پایه های گیربکس، قبل از نصب گیربکس تمام سطوح تماس را تمیز کرده و گریس کاری کنید.
  10. همواره پیش از متصل بودن گیربکس به دستگاه در مورد روان بودن کار دستگاه اطمینان حاصل کنید.
  11. وجود روانکار مناسب درون گیربکس و نصب گیربکس در حالت درست از مواردی است که باید قبل از راه اندازی دستگاه بررسی کنید.
  12. یکی از توصیه های مهم درباره گیربکس های حلزونی این است که در 150 ساعت اولیه شروع استفاده تنها به میزان 50 تا 70 درصد از بیشینه بار اعمال شود. همچنین توجه داشته باشید که روغن گیربکس های حلزونی باید بعد از 48 ساعت کار اولیه تخلیه شده و با روغن جدید پر شود. به خاطر اینکه در ابتدای کار گیربکس براده های بسیار ریز برنز در اثر تنظیم شدن چرخش محور مارپیچ و چرخ دنده برنزی درون محفظه قرار میگیرد و اگر این براده های ریز تخلیه نشود ممکن است به بیرینگ ها آسیب وارد شود.

 

توجه: اگر در گیربکس از روغن معدنی استفاده می شود، توصیه می شود بعد از 500 تا 1000 ساعت کار اولیه روغن گیربکس تخلیه شده و بعد از شستشوی محفظه با روغن تمیز پر شود. به طور کلی بعد از هر 4000 ساعت کار باید روغن گیربکس را تعویض کنید.

 

 

نحوه اتصال گیربکس حلزونی به موتور الکتریکی

  • ابتدا شفت موتور را به خوبی تمیز کنید
  • بوش را کمی گرم کنید تا راحت تر بشوید و هنگام نصب به شفت جهت نصب را تطبیق دهید.
  • بدنه را همگام با محل پیچ بچرخانید.
  • لاستیک محافظ روغن را بعد از تکمیل مرحله قبل، بررسی کنید.
  • برای عملکرد صحیح و بدون ارتعاش بهتر است از موتورهای با کیفیت مناسب استفاده شود.

 

 

عیب یابی گیربکس حلزونی و راهکارها

بخشی از مشکلاتی که ممکن است در حین کار با گیربکس حلزونی رخ دهد و دلایل و راهکارهای مناسب برای حل آن را در زیر مورد بررسی قرار داده ایم.

 

  1. لرزش غیر معمول در گیربکس

از جمله دلایلی که منجر به لرزش غیر معمول در گیربکس می شود میتوان به شل بودن پیچ ها، شل بودن یا وجود خرابی در اتصالات ورودی، خرابی در خار یا مناسب نبودن جای خار، آسیب دیدگی در برینگ یا چرخ دنده ها و وجود جسم خارجی در گیربکس اشاره داشت. برای حل این مشکل اتصالات پیچ ها را بررسی و محکم کنید و همچنین اتصالات ورودی را در صورت نیاز تعویض کنید.

 

  1. نشت روغن

اگر وضعیت نصب گیربکس یا درپوش ها نامناسب باشد یا درپوش ها و کاسه نمد خرابی داشته باشند نشت روغن رخ می دهد. طبیعتا بالا بودن سطح روغن از میزان نرمال نیز باعث نشت می شود. خرابی گسکت و واشر نیز از دلایل احتمالی دیگر می باشد. برای حل این مشکل بعد از بررسی های لازم نصب های نادرست را اصلاح کنید و در صورت نیاز تعویض قطعات را انجام دهید.

 

  1. دمای زیاد گیربکس

بار بش از حد بر روی گیربکس، میزان کم یا زیاد روانکار، عدم استفاده از روان کار مناسب و یا بالا بودن دمای محیط کار می تواند از عوامل بروز این مشکل باشد. برای برطرف شدن مشکل ضریب کار گیربکس را بررسی کنید در صورت لزوم از گیربکس مناسب تری استفاده شود. روانکار به میزان مناسب و مخصوص دماهای بالاتر استفاده شود.

 

  1. دمای زیاد در محل برینگ

زیاد بودن بار شعاعی، کم بودن روانکار باعث بالا رفتن دما در محل برینگ ها می شود. برای رفع مشکل میزان بار شعاعی را کاهش دهید و از یاتاقان بندی مناسب در جهت مقابل استفاده کنید یا در صورت لزوم گیربکس بزرگتری را به کار بگیرید.

 

  1. صدای گیربکس

کم بودن روانکار، خار و جای خار نامناسب، وجود جسم خارجی در پوسته گیربکس، خرابی در اتصالات ورودی و خروجی یا کوپلینگ ها، خرابی برینگ ها و چرخ دنده ها، تراز نبودن سطح نصب و شل بودن پیچ ها از جمله مهمترین عوامل ایجاد صدای گیربکس هستند. که بعد از بررسی لازم باید اقدام به رفع مشکلات یا تعویض قطعات کنید.

دسته بندی: