پمپ های سیالات خورنده

پمپ های سیالات خورنده

در تمامی بخش‌ های صنایع شیمیایی بسیاری از مواد وجود دارند که دارای ویژگی خورندگی هستند. متخصصین برای انتقال این مواد دارای محدودیت در استفاده از انواع لوله‌ ها، پمپ‌ ها و سایر اتصالات و مقاطع سیالات هستند. در صنایع مختلف یکی از پرکاربردترین و مهم‌ ترین پمپ‌ها، پمپ برای سیالات خورنده است. دلیل اهمیت این پمپ، میزان زیاد عبور سیالات خورنده است چرا که باید از مقاطعی در هنگام عبور این مواد خورنده استفاده کرد که مقاومت بالا در برابر خورندگی را داشته باشند. پمپ برای سیالات خورنده در بسیاری از صنایع از قبیل صنایع پتروشیمی، گاز و نفت مورد استفاده قرار می‌ گیرد. در این مقاله از سایت تکنو تاو قصد داریم تا به معرفی پمپ مناسب برای سیالات خورنده بپردازیم.

پمپ برای سیالات خورنده چیست؟

پمپ وسیله‌ ای است که برای انتقال سیالات مورد استفاده قرار می‌ گیرد. پمپ برای سیالات خورنده نیز دارای این ویژگی می‌ باشد، با این تفاوت که اجزای سازنده آن به خصوص در قسمت بست‌ ها دارای مقاومت بالا در برابر خورده شدن هستند. پمپ مناسب برای عبور سیالات دارای ویژگی خورندگی به پمپ پلیمری و یا پمپ ضد اسید نیز معروف است. علت نام گذاری این نوع پمپ به نام ضد اسید، مقاومت بالای آن در برابر مواد خورنده همچون اسید است. این نوع پمپ توانایی انتقال مواد شیمیایی با ویژگی‌ های اسیدی، بازی، حلال و … را دارد.
از پمپ‌‌ های ضد اسیدی در صنایع بسیاری استفاده می‌ شود، همانطور که بالاتر به آن اشاره کردیم صنایع نفت، گاز، پتروشیمی، خودروسازی، غذایی و دارویی بخشی از آن‌ها هستند. این نوع پمپ‌ها در بسیاری از کشورها و توسط کمپانی‌ های بسیاری ساخته می‌ شود که کمپانی پرومیننت، اشتونه و جسکو در آلمان، کمپانی راجه دیا (Raje Dia) در هند و کمپانی بهمن در ایران بخشی از آن‌ها هستند. در لیست زیر اجزا تشکیل دهنده پمپ برای مواد خورنده را مشاهده خواهید کرد.

  • الکتروموتور
  • دستگیره
  • کوپلینگ
  • بلبرینگ
  • رولبرینگ
  • شفت
  • لوله ورودی و بیرونی
  • پروانه
  • اتصالات

پمپ های سیالات خورنده

تقسیم‌ بندی انواع پمپ ضد اسید

پمپ‌ ها دارای انواع مختلفی هستند که بسیاری از این تقسیم‌ بندی برای پمپ‌ های ضد اسید نیز صادق است. به طور مثال پمپ‌ها با توجه به نوع کار، جریان ورودی و .. به گروه‌ های مختلفی تقسیم می‌ شوند. در ادامه به بررسی انواع تقسیم‌ بندی پمپ خواهیم پرداخت.

از لحاظ شیوه کاری

پمپ‌ برای سیالات خورنده از لحاظ نوع کار به چهار مدل متفاوت تقسیم می‌ شوند. هر کدام از این نوع پمپ‌ ها دارای ویژگی‌ های خاص خود بوده و به دلیل این ویژگی‌ ها کاربردهای مختلفی نیز دارند. در کل چهار مدل پمپ ضد اسید از لحاظ شیوه کاری وجود دارد که این چهار مدل عبارتند از: پمپ ضد اسید دیافراگمی، پمپ ضد برای سیالات خورنده مارپیچ، پمپ سیالات خورنده گریز از مرکز و در آخر پمپ سیالات خورنده پیستونی.

از لحاظ نوع جریان ورودی

به طور کلی پمپ‌ ها دارای دو نوع مختلف از لحاظ نوع جریان ورودی هستند که پمپ با جریان سه فاز و پمپ با جریان تک فاز را شامل می‌ شود. پمپ‌ها با جریان سه فاز، پمپ‌ هایی با توان بالا هستند که برای استفاده در بخش‌ های صنعتی بسیار مناسب می‌ باشند. این نوع پمپ دارای هد مناسبی در خروجی است و برای آبدهی مورد استفاده قرار می‌ گیرد. در مقابل از پمپ تک فاز برای مناطقی که دارای برق نمی‌ باشند، استفاده می‌ شود. پمپ ضد اسید نیز دارای هر دو نوع این تقسیم‌ بندی می‌ باشد؛ هر فردی با توجه به نیاز و امکانات محیط میتواند بهترین آن را انتخاب کند.

جنس پمپ برای سیالات خورنده

از نکاتی که سازنده پمپ‌ های ضد اسیدی به آن توجه می‌ کنند، استفاده از بهترین جنس برای ساخت این نوع پمپ‌ ها است. به دلیل خورندگی مواد عبوری در پمپ سیالات خورنده، متریال استفاده شده در ساخت آن باید خاصیت ضد اسیدی داشته و در برابر این مواد مقاوم باشند. برای آنکه این پمپ‌ ها دارای عمر طولانی و استهلاک کمی باشند، جنس استفاده شده در این پمپ‌ ها بسیار حائز اهمیت است. به همین دلیل یکی از نام‌ های پمپ سیالات خورنده، پمپ پلیمری است زیرا از مواد پلیمری همچون پلی پروپیلن (PP)، پی وی سی ((PVC، تفلون (PTFE) و کاینار (PVDF) در ساخت آن استفاده می‌ شود.

 

پمپ های سیالات خورنده

انواع پمپ سیالات خورنده

  1. پمپ مگنتی
    یکی از پرطرفدارترین و پرقدرت‌ ترین پمپ‌ ها برای سیالات خورنده، پمپ مگنتی است. پمپ مگنتی جزوی از پمپ‌ های سانتریفیوژی است. یکی از ویژگی‌ های پمپ مگنتی، قدرت بالای آن در انتقال سیالاتی است که دارای لزجت بالایی هستند. طرز کار این پمپ به این صورت است که بین الکتروموتور و پروانه پمپ میدان مغناطیسی ایجاد شده و می‌ تواند حجم بالایی از سیالات را عبور دهد. پروانه‌ های این پمپ به صورت پیچی بوده و آن‌ها می‌ توانند در حالت بسته و نیمه باز قرار بگیرند. نشتی مواد خورنده در صنایع مختلف بسیار حساس است و استفاده از پمپی که بتواند جلوی این نشتی را بگیرد، حائز اهمیت است. از دیگر ویژگی‌ های عالی این پمپ مگنتی آب بندی خوب آن جهت جلوگیری از نشتی است.
  2. مونو پمپ اسیدی
    مونو پمپ اسیدی که بخشی از پمپ‌ های جا به جایی مثبت است، یکی دیگر از پمپ‌ های قابل استفاده به عنوان پمپ برای سیالات خورنده است. با توجه به اینکه طرز کار این پمپ بر اساس تغییر مکان است، این نوع طرز کار از تغییر ماهیت سیال و آسیب دیدن آن جلوگیری می‌کند .در مقابل بسیاری از پمپ‌ ها نیز هستند که به علت طرز کار ضربه‌ ای، باعث تغییر ویژگی‌ های سیال شده که این نوع برای سیالات بسیار لزج مناسب هستند.
  3. پمپ‌ های گریز از مرکز
    این نوع پمپ یکی از انواع پمپ‌ ها است که قابلیت استفاده به عنوان پمپ‌ برای سیالات خورنده را دارد. پمپ گریز از مرکز یا پمپ پلیمری از متریال‌ های پلیمری ساخته شده که در برابر خوردگی بسیار مقاوم هستند. آب‌ بندی این پمپ‌ ها به صورت آب‌ بندی مکانیکی است که برای جلوگیری از نشتی بسیار مناسب است، اما به مرور زمان در برابر مواد خورنده آسیب خواهد دید. با این حال بهترین نوع پمپ برای سیالات خورنده از لحاظ مقاومت در برابر نشتی، پمپ‌ های مگنتی هستند.
  4. پمپ پریستالتیک
    طرز کار پمپ پریستالتیک بر اساس حرکت چرخ‌دنده‌ ها بر روی لوله‌ های ارتجاعی است که باعث عبور سیال از این بین می‌ شوند. با استفاده از این پمپ برای سیالات دارای ویژگی خورندگی، می‌ توان سیال خروجی با کیفیتی داشت. این نوع پمپ نیز همانند پمپ مونو اسیدی از دسته پمپ‌ های جا به جایی مثبت است. از ویژگی‌ های این پمپ می‌ توان به توانایی آن در برابر جلوگیری از ورود آلودگی به داخل پمپ اشاره کرد.

دسته بندی: