کاربرد های گیربکس حلزونی

گیربکس های حلزونی از مجموعه ای از چرخ دنده های حلزونی، شفت ها، یاتاقان ها و قابی که این مجموعه را در کنار یکدیگر نگه دارد تشکیل شده است.

چرخ دنده های حلزونی از یک حلزونی و یک چرخ دنده ساخته شده اند (که گاهی به آن چرخ حلزونی نیز گفته می شود)، با شفت های غیر موازی، بدون تلاقی که 90 درجه به یکدیگر گرایش دارند. حلزونی شبیه به پیچ با رشته ی  V مانند است و چرخ دنده آن شبیه به چرخ های دندانه دار است.

 

چرخ دنده های حلزونی

چرخ دنده حلزونی (یا درایو حلزونی) یک ترکیب دنده مخصوص است که در آن یک پیچ (حلزونی) با یک چرخ دنده در کنار یک دیگر قرار داده می شود. این تنظیم اجازه می دهد تا کاربر سرعت چرخش را تعیین کند و همچنین امکان انتقال گشتاور بالاتر را نیز فراهم کند. این مکانیسم را می توان در دستگاه ها هم در خانه و هم در ماشین آلات سنگین یافت.

سه نوع مختلف چرخ دنده حلزونی وجود دارد
  • بدون گلوله: چرخ دنده حلزونی بدون گلوله، شامل یک حلزونی مستقیم و بدون شیار ساخته شده در محیط اطراف است. یک نقطه متحرک همان چیزی است که تماس دندانه ها را فراهم می کند ، به این معنی که این نوع خاص از تجهیزات حلزونی وابسته به فرسودگی و بار زیاد هستند.
  • دندانه ای حلقوی: دندانه های تک حلقوی برای تماس با خط در اطراف حلزونی پیچیده می شوند و این یعنی بارهای واحد بالاتر با سایش بیش از حد کمتر ایجاد می شود.
  • دو بغل: معمولاً به مخروط ساعت شنی گفته می شود ، این نوع دندان های مقعر هم بر روی پیچ حلزونی و هم در دنده خود قرار دارند. افزایش سطح تماس با چنین روشی امکان افزایش بارهای واحد با سایش و پارگی کمتر را فراهم می آورد.

 

 

برنامه های کاربردی چرخ دنده های حلزونی

 

  • ابزارهای تنظیم

بیشتر گیتارها، باس ها و سایر سازهای رشته ای از ابزار حلزونی برای کارآیی مکانیزم تنظیم استفاده می کنند. کاهش نیروی دنده دلیل اصلی این امر است، همراه با قابلیت قفل شدن که با محکم بودن سیم رشته را در جای خود نگه می دارد.

این نوع چرخ دنده های حلزونی با اکثر آنها متفاوت است زیرا می توانید هم به بالا و هم در پایین تنظیم کنید. در حالی که بیشتر چرخ دنده های حلزونی فقط در یک جهت قابل چرخش هستند.

 

  • آسانسور / بالابر

چرخ دنده های حلزونی اغلب به دلیل اندازه جمع و جور و خاصیت غیر قابل برگشت بودن در ماشین آلات آسانسورهای معمولی یافت می شوند.

از آنجا که دنده نمی تواند حرکت را از طریق حلزونی بالابر منتقل کند، با استفاده از این نوع دنده ها می توانید به عنوان یک سیستم ترمز ثانویه عمل کنید. این بدان معنی است که بار نمی تواند سقوط کند و سرعت بار به راحتی تنظیم می شود.

 

  • دیفرانسیل Torsen

کامیون های بزرگ یا وسایل نقلیه خارج از جاده ، مانند Hummer ، اغلب بسته به این که وسیله نقلیه در حال انجام است ، نیاز به مقادیر مختلف گشتاور را به هر چرخ تحویل می دهند.

به عنوان مثال، چرخ ها باید با سرعت های مختلف چرخش کنند در حالی که یک گوشه را چرخان می کنند زیرا چرخ های داخلی مسافت کمتری را طی می کنند.

دیفرانسیل Torsen یک وسیله نقلیه از طریق ترکیبی از حلزونی ها و چرخ دنده های حلزونی که عملکرد هر چرخ فردی را از هم جدا می کند ، این حرکت را انجام می دهد.

 

  • گیتس و تسمه نقاله

چرخ دنده های معمولی حلزونی فقط در یک جهت قابل چرخش هستند، به این معنی که کمربندهای نقاله و دروازه های امنیتی در صورت عدم استفاده قفل می شوند و به عقب کار نمی کنند.

دروازه های امنیتی خودکار اغلب دو چرخ دنده حلزونی را تصویب می کنند، یکی برای باز کردن و دیگری برای بستن. این بدان معنی است که می توان دروازه را در هر جهت قفل کرد و نمی توان آن را به اجبار باز یا بسته کرد.

 

کاربرد های گیربکس های حلزونی چیست؟

 

همان طور که گفته شد، گیربکس های حلزونی مجموعه از چرخ دنده های حلزونی هستند و کاربرد های چرخ دهنده ای حلزونی شرح داده شد.

در قدیم نانواها برای پخت نان، جهت درست کردن خمیر آراد را به صورت دستی با آب مخلوط می کردند ولی امروزه این کار را به وسیله ی همزن هایی داخل نانوایی ها انجام میدن که این همزن با یک الکتروموتور و گیربکس در ارتباط است.

علاوه بر کاربرد الکتروموتور و گیربکس در قسمت همزن با به روز شدن نانوایی ها از مدل سنتی و تبدیل شدن به صنعتی، چرخش تنور گردان هم به کمک گیربکس های حلزونی انجام می شود و معمولا گیربکس های حلزونی که توی این فرایند استفاده می شود.

از دیگر کاربردهای گیربکس های حلزونی می توان به بالابرهای ساختمانی اشاره کرد، در کارگاه های ساختمانی برای بالا بردن مصالح از این مدل بالابرها استفاده می شود و معمولا تا حداکثر 500 کیلوگرم می توانند از گیربکس های حلزونی vf 86 استفاده کنند و برای کیلوگرم های بالاتر باید سایز گیربکس بالاتری را انتخاب کنند.


گیربکس های حلزونی vf حالا با مارک های مختلف ایرانی هستند که معمولا vf سایز 86 بیشترین کاربرد را دارد.


از کاربردهای دیگر گیربکس های حلزونی می توان کاربرد آن ها را در کارخانه های مختلف نام برد، مثلا کارخانه های مواد غذایی، معادن، پرس های کارخانه ها، در سیستم های بالابر و آسانسور کارخانه ها و خطوط تولید، در صنایع سورتینگ مواد غذایی یا میوه و همچنین برای ماشین آلات کوچک و نوار نقاله ها کاربردهای گیربکس حلزونی را نام برد.

 

کاربرد گیربکس های حلزونی

 

استفاده از گیربکس حلزونی مناسب باعث می شود که تولید آلودگی صوتی در محیط کارگاهی کاهش پیدا کند و برای مکان هایی که نیاز به کنترل صدا وجود دارد استفاده از این گیربکس پیشنهاد می شود و همچنین در شرایطی که ما نیاز به توقف سریع داریم می توانیم از گیربکس استفاده کنیم، جاهایی که توقف ناگهانی اهمیت داره مثل آسانسور، بالابر و …

 

گیربکس های حلزونی کاربرد های متنوعی در صنعت دارند که در ادامه به معرفی آن ها می پردازیم:

 

  • صنایع سرامیکی و ماشین آلات سرامیکی

موتورهای دنده ای ، گیربکس نوار نقاله ، گیربکس هاپر و گیربکس های مارپیچ Ball برای کارخانه های سرامیکی عرضه می شود.

 

  • صنایع پلاستیک

در صنایع پلاستیک، گیربکس های اکسترودر برای پلاستیک ، گیربکس ها برای قالب های چرخشی ، گیربکس های لمینیت ، گیربکس های خط تسمه ، گیربکس برای ساخت لوله های PVC و موارد دیگر استفاده می شوند.

 

  • صنایع شیمیایی

گیربکس های حلزونی ، گیربکس های سیاره ای و گیربکس های مارپیچ را برای صنایع شیمیایی استفاد می شوند. همچنین چرخ دنده های سیاره ای و مارپیچی با راندمان بالا برای مخلوط کن ها عرضه می شوند.

 

  • صنایع نساجی

گیربکس های حلزونی و موتورهای دنده مارپیچ برای صنایع نساجی عرضه می شوند. همچنین از موتورهای دنده ای حلزونی برای نقاله ها در کاربردهای نساجی استفاده می شود.

  • صنایع داروسازی

موتورهای دنده ای آلومینیومی و موتورهای کوچک دنده مارپیچ را در ماشین آلات داروسازی عرضه میشوند. همچنین چرخ دنده های باز و چرخ دنده های حلزونی و دستگاه های قرص سازی نیز در این صنایع استفاده می شوند.

 

  • برنامه های کاربردی کارخانجات رولینگ

گیربکس ایستاده پینیون برای کارخانجات رولینگ و همچنین موتورهای دنده مارپیچ حلزونی و مارپیچ برای خنک کردن تخت و بسته بندی برنامه های تختخواب تهیه می شوند.

 

  • ماشین آلات صابون و صنایع

از گیربکس های حلزونی و گیربکس های مارپیچ برای تولید صابون از جمله میکسر صابون ، مخلوط کن و … استفاده می شود.

 

  • تولید کنندگان ماشین آلات چوب

گیربکس حلزونی و سر دنده مارپیچ برای ماشین آلات جهت تولید مصنوعات چوبی کاربرد دارند.

 

  • تولید کنندگان ماشین آلات لمینت

موتورهای دنده مارپیچی و گیربکس حلزونی در هر اندازه ای در ماشین آلات لمینت کاربرد دارند.

 

  • تولید کنندگان ماشین آلات و صنایع کاغذی

از گیربکس های شافت موازی ، گیربکس های مورب و گیربکس های حلزونی برای ماشین های کاغذی برای کارخانجات از نوع درایوهای خاموش ، شافت خط و چرخ دنده های فردی استفاده می شود.

 

  • تولید کنندگان ماشین آلات Ginning

موتورهای چرخ دنده ای مارپیچ و موتورهای حلزونی دنده ای برای تولید کنندگان ماشین آلات Ginning عرضه می شوند.

 

  • تولید کنندگان ماشین آلات راه سازی

گیربکس های حلزونی برای کارخانجات میکس درام ، گیربکس های کارخانه های میکس مرطوب و موتورهای دنده ای برای کارخانه های بتنی ارائه می شوند.

 

 

 

دسته بندی: