کاربرد گیربکس صنعتی

کاربرد گیربکس های صنعتی

گیربکس‌ ها امروزه استفاده بسیار گسترده‌ ای در صنایع مختلف دارند، به صورتی که بدون به کارگیری این تجهیزات انجام برخی از کارها غیر ممکن به نظر می رسد. کاربرد گیربکس‌ های صنعتی با توجه به محل استفاده و نوع این محصولات می‌ تواند متفاوت باشد. به طور کلی می‌ توان گفت که وظیفه اصلی گیربکس‌ ها تبدیل یا تغییر انرژی است و می‌ توانند در شرایط مختلف پارامترهایی مانند گشتاور و سرعت را افزایش دهند یا کنترل کنند. گیربکس‌ های صنعتی به صورت سیستم‌ های سربسته‌ ای به بازار عرضه می‌ شوند. قبل از این که تصمیم گیری‌ های لازم را برای انتخاب و خرید این محصولات انجام دهید، بهتر است که انواع این محصولات که در شرایط مختلف کاربرد دارند را بشناسید. در ادامه این مطلب متخصصین ما در سایت تکنوتاو اطلاعات و تجربیات خود در زمینه کاربرد گیربکس‌ های صنعتی با شما در میان خواهند گذاشت.

آشنایی با انواع گیربکس‌ های صنعتی

برای درک بهتر کاربرد گیربکس‌ های صنعتی در صنایع مختلف بهتر است که قبل از همه چیز با انواع این محصولات آشنا شوید. بسته به محل استفاده، هدف استفاده ما از گیربکس و انتظاراتی که از آن داریم می‌ تواند متفاوت باشد. به عنوان مثال در شرایطی که قصد ما استفاده از گیربکس به منظور افزایش قدرت و کاهش سرعت باشد، نوع گیربکس تغییر خواهد کرد. البته علاوه بر این دسته بندی تخصصی، در بازار بسیاری از گیربکس‌ ها را بر اساس کاربرد آنها در صنعت رده بندی و حتی نامگذاری می‌ کنند. بهترین راه برای آشنایی با کاربرد گیربکس‌ های صنعتی این است که ابتدا با انواع آنها از نظر تخصصی آشنا شوید و سپس سراغ نمونه‌ هایی از گیربکس بروید که بر اساس نیاز صنایع مختلف و معمولا به صورت تخصصی تولید شده‌ اند. در بخش‌ های بعدی این موارد را به صورت جداگانه با هم مورد بررسی قرار می‌ دهیم.

 

کاربرد گیربکس صنعتی

گیربکس خورشیدی یا سیاره ای

داشتن قابلیت‌ هایی مانند دقت بالا، استقامت و دوام مناسب و ظرافت در عملکرد؛ باعث شده گیربکس‌ های خورشیدی مورد توجه استفاده کنندگان قرار بگیرند. کاربرد گیربکس‌ های صنعتی خورشیدی بسیار بالاست و در مواردی که قصد داشته باشیم راندمان انتقالی از الکتروموتور به بار را ثابت نگه داریم، این محصولات به کمک ما می‌ آیند. استفاده از این تجهیزات کمک می‌ کند عمر مفید دستگاه و به طور کلی سیستم افزایش پیدا کند. در ضمن در زمان خرید باید به یاد داشته باشید گیربکس خورشیدی دارای انواع مختلفی است که معمولا به صورت توخالی هستند یا این که روی آنها محل نصب پایه، شفت، فلنج و… پیش بینی شده است.

گیربکس‌ های حلزونی کاهنده

کاربرد گیربکس‌ های صنعتی حلزونی بیشتر در صنایع سنگین و به عنوان محرک می‌ باشد. این گیربکس ها زمانی به کار می روند که بخواهیم روند کاهش یا افزایش سرعت را بین شفت‌ هایی انجام دهیم که محل قرارگیری آنها نسبت به یکدیگر به صورت ضربدری یا غیر متقاطع است. در این محصولات برای ایجاد عملکرد مناسب از یک چرخدنده حلزونی که معمولا قطر زیادی دارد، استفاده شده است. قسمت حلزونی دارای حرکت دورانی می‌ تواند به عنوان محرک یک چرخدنده دیگر یا سایر قطعات محرک باشد. گیربکس‌ های صنعتی حلزونی کاهنده در صنایعی مانند مواد معدنی، مواد شیمیایی، تولید کود و… کاربرد دارند. این محصولات دارای نسبت‌ های تبدیل مختلفی هستند که در زمان انتخاب و خرید باید حتما به آنها دقت کنید تا گیربکس متناسب با نیاز خود را در اختیار داشته باشید.

گیربکس حلزونی

 

گیربکس هلیکال

کاربرد گیربکس‌ های صنعتی هلیکال بسیار گسترده است، چرا که حجم کم، اندازه کوچک و توان مصرفی پایین آنها همواره مورد توجه درصد زیادی از مشتریان بوده است. از این نوع گیربکس در زمینه‌ هایی مانند تولید لاستیک، کارخانه‌ های سیمان، نوار نقاله‌ ها، کارخانه‌ های سنگ شکن، خنک کننده‌ ها و پلاستیک سازی استفاده می‌ شود؛ به همین دلیل بسیاری افراد فعال در عرصه‌ های مختلف گیربکس‌ های هلیکال را نمونه‌ های محبوبی می دانند. مورد بسیار مهم در خصوص این نوع گیربکس، فیکس شدن آن در یک زاویه خاص است. این فیکس شدن به شکلی است که در زمان حرکت دندانه‌ های گیربکس می‌ توانند به صورت یکنواخت و در جهتی ثابت حرکت کنند و این روال را برای دوره زمانی مشخصی تکرار کنند. سروصدای کم این گیربکس‌ های صنعتی نکته مثبت دیگری است که باید در خصوص آنها بدانید. البته این محصولات دارای انواع مختلفی هستند که هر کدام از آنها در صنایع مختلف کاربرد دارند که عبارتند از:

  • گیربکس هلیکال مورب
    این محصولات ساختاری یکپارچه و صلب دارند که اجازه می دهد به راحتی در عملیات‌ های سنگین یا برای جابجایی بارهایی با وزن بالا مورد استفاده قرار بگیرند. این گیربکس‌ ها بر اساس تعداد چرخ دنده‌ ها و دندانه‌ ها قابل تنظیم می‌ باشد و می‌ توانید بر همین اساس آنها را سفارش دهید.
  • گیربکس هلیکال مخروطی
    دندانه‌ های منحنی که روی سطح مخروطی چرخدنده این محصولات قرار گرفته است، گزینه مناسبی برای حرکات دورانی بین شفت‌ هایی ناموازی است و در نوار نقاله‌ ها و معادن مورد استفاده قرار می‌ گیرد.
  • گیربکس هلیکال هم محور درون خطی
    این محصولات برای کارهای سنگین مورد استفاده قرار می‌ گیرند و کارایی و کیفیت کاری آنها بسیار بالاست. تولید این گیربکس‌ ها بر اساس استاندارد‌های روز جهان باعث شده که بتوانید با استفاده از آنها نسبت انتقال قدرت را به حداکثر برسانید.

گیربکس هلیکال

انواع گیربکس‌های صنعتی بر اساس کاربرد

در بسیاری از موارد شاهد این هستیم که کاربرد گیربکس‌ های صنعتی، تعیین کننده نوع آن در بازار است و به زبانی ساده‌ تر این محصولات را ممکن است بر اساس کاربردی که دارند نامگذاری کنند. در ادامه این بخش انواع گیربکس‌ های صنعتی را از نظر کاربرد آنها در صنایع مختلف به صورت مختصر بررسی خواهیم کرد.

  •  گیربکس‌ های مورد استفاده در صنعت سیمان
    یکی از کاربرد‌های گیربکس‌ های صنعتی بسیار قوی که گشتاور زیادی را تحمل می‌ کنند، در صنایع تولید سیمان است. موتور‌های مورد استفاده در صنعت تولید سیمان دارای سایز و قدرت زیادی هستند و از همین رو گیربکس‌ های هلیکال و گیربکس‌ های شافت مستقیم قوی در این صنعت مورد استفاده قرار می‌ گیرند تا بتوان از گشتاور تولید شده توسط موتور بهینه ترین شکل استفاده کرد.
  •  گیربکس‌ های مورد استفاده در صنعت تولید کاغذ
    گیربکس‌ های خورشیدی و سایر انواع گیربکس که می‌ توانند گشتاوری دقیق در اختیار ما قرار بگذارند، در صنایع تولید کاغذ استفاده گسترده‌ ای دارند.
  •  گیربکس‌ های مورد استفاده در صنعت تولید فولاد
    در صنایع تولید فولاد علاوه بر قدرت و ظرفیت بالای بار گیربکس، نیاز است که این محصولات دقت بالایی نیز داشته باشند. گیربکس‌ های خورشیدی و گیربکس‌ های پینیون دارای عملکردی پایدار و حرکتی نرم هستند که باعث می‌ شود در این صنعت مورد استفاده قرار بگیرند.
  •  گیربکس‌ های مورد استفاده در صنعت تولید شکر
    گیربکس‌ های خورشیدی یا گیربکس‌ های هلیکال اجازه مدیریت گشتاور و سرعت نیروی تولید شده توسط موتور را به ما می‌ دهند و از سوی دیگر راندمان مناسب آنها اجازه می‌ دهد تا کمترین اتلاف انرژی و بیشتری درصد بهره‌ وری را داشته باشیم.

دسته بندی: