آشنایی با الکتروگیربکس آویز (موازی) مشخصات فنی و کاربردهای آن

الکتروگیربکس یکی از تجهیزاتی است که در بخش‌ های مختلف صنعت برای انتقال و تبدیل نیروی مکانیکی مورد استفاده قرار می‌ گیرد. انواع مختلف الکتروگیربکس در شرایط متفاوتی کاربرد دارند و آنها را بسته به نوع نیاز و شرایط کاری که در نظر دارند، طراحی و روانه بازار می‌ کنند. یکی از انواع این محصولات الکتروگیربکس آویز (موازی) است. الکتروگیربکس‌ های آویز یا موازی از نظر ساختاری شباهت زیادی به الکتروگیربکس‌ های شافت مستقیم یا هلیکال دارند. منتها تفاوت مهم آنها این است که در الکتروگیربکس آویز (موازی) شافت ورودی و خرجی با هم موازی هستند و همین امکان استفاده از این تجهیزات را در شرایط خاص به سایت‌ های صنعتی، کارگاه‌ها و… خواهد داد. در ادامه این مطلب بیشتر در این زمینه صحبت خواهیم کرد.

معرفی الکتروگیربکس آویز (موازی)

الکتروگیربکس آویز که با نام شافت موازی نیز در بازار شناخته می‌ شود، شباهت زیادی به گیربکس‌ های هلیکال دارد. بخش چرخ دنده این محصولات از تعداد دنده مورب تشکیل شده و تفاوت آن با سایر محصولات مشابه این است که وجود چند محور موازی در این محصولات اجازه انتقال گشتاور‌های بالا با نسبت تبدیل بالا را به مصرف‌ کننده‌ خواهد داد. از آن جایی که درون این الکتروگیربکس‌ ها حجم‌روغن بالاست، استهلاک گیربکس به میزان قابل توجهی کاهش یافته و روند خنک کاری به این قسمت ها بهتر انجام می‌ شود. گسترده‌ ترین کاربرد این نوع از الکترو گیربکس در میکسر‌ها و جرثقیل های سقفی می‌ باشد. شباهت این نوع گیربکس با گیربکس‌ های هلیکال در ساختار چرخ دنده‌ های آنهاست. به این صورت که چرخ دنده‌ ها در امتداد شفت قرار دارند، اما ساختار چند محوری آنها که به صورت موازی است، قابلیت چند محور بودن را به این محصولات می‌ دهد. الکتروگیربکس آویز (موازی) قابلیت کار در مدت زمان طولانی و تولید گشتاور بالا را نسبت به گیربکس‌ های هلیکال دارد. چرا که حجم بالای روغن در این محصولات باعث شده تا بتوانند کارایی مناسبی در شرایط متفاوت داشته باشند.

آشنایی با مشخصات فنی الکتروگیربکس آویز (موازی)

در الکترو گیربکس‌ های آویز از چند چرخ دنده مارپیچ یا هلیکال استفاده شده است. درون این محصولات محور ورودی و خروجی نسبت به هم موازی هستند و روی یک صفحه قرار گرفته‌ اند. یکی از مواردی که در خصوص الکتریکی گیربکس آویز باعث افزایش محبوبیت آن در نظر استفاده کنندگان شده است، قابلیت نصب این محصولات در ۸ حالت مختلف می‌ باشد. چنین امکانی به مشتریان و افراد فعال در سایت‌ های صنعتی مختلف کمک می‌ کند تا به راحتی الکتروگیربکس آویز را بنابر نیاز و خود در محل مورد نظرشان نصب کنند. معمولاً در بازار این محصولات را در انواع شافت دار، پایه دار و فلنچ دار نصب می‌ کنند. از سوی دیگر از ساختمان داخلی محصولات این امکان را داده که با استفاده از آنها بتوانید قدرت بالا، دامنه وسیع به نسبت تبدیل، مقاومت و استحکام بالایی را در اختیار داشته باشید.

الکتروگیربکس آویز (موازی)

 

الکتروگیربکس آویز (موازی) در چه مواردی کاربرد دارد؟

الکتروگیربکس آویز یا موازی در صنایع متفاوت کاربرد دارد و در سال‌های اخیر شاهد افزایش کاربرد این محصولات بوده‌ ایم. نحوه نصب و شکل ظاهری این محصولات به ما اجازه استفاده از آنها در سیستم‌ ها و صنایع مختلف را می‌ دهد. از همین رو می‌ بینیم که در بسیاری از آسیاب‌ های بالمیل، نوار نقاله، سیستم‌ های نورد و ذوب آهن، صنایع شیمیایی، صنایع تولید سیمان، صنایع فولاد، صنایع پتروشیمی و… از این محصولات استفاده می‌ کنند. استفاده از گیربکس آویز در مکان هایی که در مسیر گیربکس موانع دیگری قرار دارد، می‌ تواند مفید باشد؛ چرا که انعطاف پذیری این محصولات از نظر محل نصب بسیار بالا است. از سوی دیگر توانایی ایجاد نسبت تبدیل بالا و تحمل گشتاور زیاد کمک می‌ کند تا در صنایع مختلف و به خصوص برای حمل و جابجایی بارهای سنگین در کارگاه‌ ها و سایت های صنعتی از این محصولات استفاده کرد. یکی از مواردی که باعث افزایش کارایی این محصولات می‌ شود، امکان نصب آنها به صورت گوشواره‌ ای می‌ باشد. از همین رو شاهد آن هستیم که در مکان‌ های مانند نوار نقاله‌ های خطوط انتقال مواد در کارخانه‌ های فولاد و سیمان الکتروگیربکس آویز گزینه بسیار خوبی به شمار می‌ رود.

نحوه انتخاب الکترو گیربکس آویز (موازی)

برای انتخاب انواع گیربکس الکتروگیربکس در شرایط مختلف باید حتماً فاکتورهای متفاوتی را مدنظر قرار دهیم تا خریدی هوشمندانه داشته باشیم. در یک دسته بندی کلی تمامی این فاکتورها را می‌ توان به دو دسته تقسیم کرد. دسته اول فاکتورهایی هستند که مربوط به محیط مورد نظر برای استفاده از الکتروگیربکس می‌ باشند. دسته دوم نیز فاکتورهایی هستند که مربوط به مشخصات فنی و ویژگی‌ های اصلی الکتروگیربکس هستند. عوامل محیطی و به عبارت دیگر عوامل خارجی تاثیر گذار روی انتخاب الکتروگیربکس عبارتند از:

  • مقدار بار پیشران، شعاعی و دلایل به وجود آمدن آنها
  • وضعیت آرایشی محورها
  • بررسی نوع انتقال قدرت مورد نظر که می‌ تواند به صورت واریاتور، از طریق کولین کلاچ و یا به صورت مستقیم باشد.
  • مقدار قدرت مورد نیاز برای جابجایی بار
  • شرایط محیطی حاکم بر روی محل نصب الکتروگیربکس در این بخش باید در نظر داشته باشید محیط مورد نظرتان می‌ تواند ستوایی، بسیار سرد، مرطوب، بسیار گرم و پر از گرد و خاک باشد.
  • دمای معین کار
  • نحوه نصب مد نظر برای الکتروگیربکس

بعد از اینکه عوامل بالا را مورد بررسی قرار دادید، نوبت به آن می‌ رسد که تمرکز خود را روی ویژگی‌ های کلیدی الکتروگیربکس بگذارید و محصولی مناسب و سازگار با محیط را انتخاب و خریداری کنید. در ادامه به فاکتورهای مهمی که در خصوص الکتروگیربکس در زمان خرید باید مد نظر قرار دهید را بررسی می‌ کنیم:

  • نسبت تبدیل: نسبت تبدیل عبارت از حاصل تقسیم تعداد دور خروجی به تعداد دور ورودی الکتروگیربکس
  • اندازه گشتاور خروجی: این پارامتر بر حسب نیوتن متر محاسبه و سنجیده می‌ شود.
  • تعداد دور خروجی
  • تعداد دور ورودی
  • توان ورودی
  • توان خروجی

الکتروگیربکس آویز (موازی)

دسته بندی: