الکتروگیربکس شافت مستقیم

الکتروگیربکس شافت مستقیم چیست و چه انواعی دارد؟

انواع گیربکس در صنعت برای انتقال و تبدیل قدرت استفاده می‌ شوند و در شرایط مختلف کاربرد دارند. زمانی که صحبت از الکتروگیربکس به میان می‌ آید، منظور ما گیربکسی است که با استفاده از نیروی الکتریسیته کار می‌ کند. اصل کار الکتروگیربکس شباهت زیادی با گیربکس‌ های معمولی دارد. الکتروگیربکس‌ ها دارای تکنولوژی ساخت بالاتر و جدیدتری هستند که باعث می‌ شود بتوانند در صنعت کاربرد گسترده‌ تری داشته باشند. یکی از انواع این محصولات الکتروگیربکس شافت مستقیم است که قصد داریم در این مطلب از سایت تکنوتاو بیشتر در مورد آن صحبت کنیم و اطلاعات مفیدی را در اختیار شما قرار خواهیم داد. البته قبل از آن برای این که مطلب را بهتر درک کنید، توضیحات عمومی بیشتری در خصوص الکتروگیربکس و بخش‌ های مختلف آن ارائه خواهیم داد.

معرفی بخش‌ های مختلف الکتروگیربکس

معرفی بخش‌ های مختلف الکتروگیربکس

قبل از آن که به بررسی الکتروگیربکس شافت مستقیم بپردازیم، بهتر است اجزاء مختلف الکتروگیربکس را مورد بررسی قرار دهیم. البته در نظر داشته باشید ممکن است در برخی از انواع الکتروگیربکس بعضی از این قسمت‌ ها تغییر کنند. اما به طور کلی می‌ توانیم بگوییم که موارد زیر در تمام محصولات یکسان خواهد بود.

 درپوش کنترل روغن

  • کاسه نمد:

    این بخش باعث می‌ شود تا از الکتروموتور و بخش‌ های درونی آن در برابر عوامل خارجی و محیطی مانند گرد و غبار محافظت شود.

  • فرم سوراخ یا شکاف ورودی و خروجی:

    جنس این قسمت از آلومینیوم است و همانطور که از نام آن می‌ توانید حدس بزنید به شکل سوراخ یا شکافی است که روی الکتروگیربکس قرار دارد.

  • پوسته الکتروگیربکس:

    تمامی بخش‌ های الکتروگیربکس درون این قسمت جای می‌ گیرند. این قسمت معمولا از جنس چدن ریخته گری شده است.

  • چرخ دنده‌ ها:

    در هر گیربکس یا الکتروگیربکس می‌ توان گفت مهمترین بخش چرخ دنده‌ ها هستند. روند انتقال و تبدیل قدرت بر عهده این بخش از گیربکس‌ ها می‌ باشد و نوع چرخ دنده را نوع نهایی این محصولات را مشخص خواهد کرد.
    موارد بالا بخش‌ هایی از الکترو گیربکس شافت مستقیم هستند که در سایر انواع گیربکس نیز مشاهده می‌ شوند. اما مواردی که در ادامه خدمت شما معرفی می کنیم بیشتر در این نوع خاص از الکتروگیربکس قرار دارند.

  • شافت دنده
  • دنده مارپیچ
  • شافت خروجی
  • پیچ تغذیه واسکازین
  • دنده هلیکال
  • دنده سر شافتی
  • دری واسطه

الکتروگیربکس شافت مستقیم

الکتروگیربکس شافت مستقیم چیست؟

الکتروگیربکس شافت مستقیم که ممکن است در بازار آن را با نام الکتروگیربکس مارپیچ نیز بشناسند، یکی از انواع گیربکس پرکاربرد در صنعت می‌ باشد. دندانه‌ های چرخدنده‌ های مورد استفاده در این محصولات معمولا به دو نوع زاویه‌ دار یا بدون زاویه می‌ باشند که بسته به این مورد روند انتقال نیرو در جهت‌ های مختلف امکان پذیر می باشد. یکی از موارد مهم در خصوص این نمونه از گیربکس‌ ها این است که آنها نسبت به سایر انواع الکتروگیربکس نویز کمتری در زمان کار دارند.
از آنجایی که سطح تماس دندانه‌ ها در این محصولات بالاتر است، شاهد این خواهیم بود که ارتعاشات آنها به شکل موثری کاهش یافته است. چرخ دنده هایی که در الکتروگیربکس شافت مستقیم به کار رفته دارای زاویه مارپیچ یکسانی هستند، ولی روند کاری آنها کمی متفاوت می‌ باشد؛ چرا که برای عملکرد خود از قانون دست مخالف پیروی می‌ کند.
انتقال گشتاور مناسب و بازدهی بالا از ویژگی‌ های الکتروگیربکس شافت مستقیم هستند. حالت دندانه‌ های چرخدنده در این نوع الکتروگیربکس به صورت مارپیچ می‌ باشد، پس به همین دلیل بر خلاف گیربکس‌ های معمولی، الکتروگیربکس شافت مستقیم نیروی محوری تولید نمی کند. برای اینکه این موضوع را بهتر متوجه شوید باید بدانید که نیروی محوری معمولاً در اثر حرکت لغزشی دندانه‌ های چرخ دنده بر روی یکدیگر پدید می‌ آید. از بین رفتن نیروی محوری باعث می‌ شود تا بخش‌ های مختلف الکتروگیربکس کمتر دچار استهلاک و خرابی شوند.

معرفی انواع الکتروگیربکس شافت مستقیم

الکتروگیربکس‌ های شافت مستقیم بسته به نوع چرخ دنده‌ ای که در آنها استفاده می‌ شود، مدل‌ های مختلفی دارند که در ادامه آنها را با هم بررسی خواهیم کرد.

  • الکتروگیربکس دارای چرخ دنده هرینگ بون

    یکی از انواع چرخ دنده که در گیربکس‌ های مارپیچ مورد استفاده قرار می‌ گیرد، چرخ‌ دنده‌ های هرینگ بون هستند. این نمونه از چرخ دنده دارای دندانه‌ هایی دو ردیفه و زاویه دار می‌ باشند که بدون فاصله در کنار یکدیگر قرار گرفته‌ اند. همچنین بهتر است بدانید که این نمونه از چرخ دنده معمولاً در سایز کوچک تولید می‌ گردد و از آنها برای ارتعاشات سنگین استفاده می‌ کنند. از آنجایی که ساخت و طراحی این نمونه از چرخ دنده دشوار است، قیمت آنها نیز بالا خواهد بود.

  • الکتروگیربکس دارای چرخ دنده یک ردیفه

    این نمونه از چرخ دنده نیز شباهت زیادی با چرخ دنده هرینگ بون دارد، با این تفاوت که در آنها فقط یک ردیف از دندانه های زاویه‌ دار روی چرخ قرار می‌ گیرد. این چرخ دنده‌ ها داری یک ردیف دندان زاویه‌ دار هستند که جهت آنها از قانون دست مخالف پیروی خواهد کرد. یکی از مزایای اصلی این محصولات توانایی تحمل بالای بار می‌باشد.

  • الکتروگیربکس دارای چرخ دنده دو ردیفه

    چرخ دنده‌ های دو ردیفه از لحاظ ساختاری شباهت زیادی با چرخ دنده‌ های یک ردیفه دارند. البته تفاوت این دو محصول با هم این است که چرخ دنده‌ های دو ردیفه همانطور که از نام آنها مشخص است دارای دو ردیف دندان می باشند. همچنین با مقایسه چرخ دنده دو ردیفه و هرینگ بون خواهید دید که در نمونه چرخ‌دنده‌ های دو ردیفه فاصله کمی بین دو ردیف دندان وجود دارد که سبب تمایز این دو نوع محصول خواهد شد. در ضمن زاویه دندانه‌ های دو ردیف در این چرخدنده مخالف یکدیگر می‌ باشد. از این نوع چرخ دنده برای مکان‌ هایی که نیاز به عملکردی روان و نرم داریم استفاده می‌ شود.

الکتروگیربکس شافت مستقیم

نکات کلیدی در مورد الکتروگیربکس شافت مستقیم

موتور استفاده شده در الکتروگیربکس شافت مستقیم باید دارای سرعت چرخش بهینه، بازده مناسب و قدرت بالا باشد. از سوی دیگر باید بتوان سرعت چرخش آن را نیز کنترل کرد تا روند کاری گیربکس و به طور کلی خروجی سیستم به شکل دقیق و اصولی کنترل شود. این کار باعث می‌ شود تا قدرت و سرعت مورد نظر از محدوده‌ ای که برای گیربکس و خروجی سیستم تعریف شده بیشتر نشود و به بخش‌ های مختلف آن آسیب نزند.
برای جلوگیری از آسیب دیدن بخش‌ های مختلف الکتروگیربکس یا سایر قسمت‌ های سیستم، ضرایب اطمینانی بالا برای ورودی در نظر می گیرند تا به این صورت اگر شاهد افزایش ناگهانی سرعت یا گشتاور بودیم، الکتروگیربکس به صورت خودکار قفل شود. در مورد الکتروگیربکس شافت مستقیم باید بدانید که موتور و گیربکس در این محصولات در یک پوشش جا گرفته‌ اند و یک محصول واحد هستند.

کاربرد الکتروگیربکس شافت مستقیم

الکترو گیربکس شافت مستقیم می‌ تواند زمان کار خود در حدود ۸۵ درصد در خروجی تحویل دهد. همین راندمان بالا باعث شده که این محصولات یکی از کارآمدترین گیربکس‌ های مورد استفاده در صنعت باشند. در ادامه برخی از مهمترین کاربردهای این محصولات را با هم مورد بررسی قرار می‌دهیم.

  • صنایع برشکاری، نفت و…
  • مورد استفاده در کمپرسورها
  • پرکاربرد در سیستم‌ های دمنده، آسانسور و نوار نقاله
  • صنایع غذایی، صنایع پلاستیک، صنایع نساجی، صنایع برق، صنایع تولید فولاد، صنایع زمینی مانند معادن، صنایع چاپ، صنایع تولید کود و بندرها

الکتروگیربکس شافت مستقیم

چطور از الکترو گیربکس شافت مستقیم مراقبت و نگهداری کنیم؟

هر دستگاه صنعتی برای داشتن عملکرد بهتر و عمر مفید بالاتر نیاز به مراقبت و نگهداری خاصی دارد. یکی از روش‌ های مراقبت و نگهداری از الکتروگیربکس‌ ها، روانکاری و روغن کاری بخش‌ های مختلف است که باید بسیار جدی گرفته شود.
در گیربکس سطح روغن صنعتی استفاده شده همواره باید در بازه‌ های زمانی مختلف و منظم مورد بررسی قرار گیرد. چون با گذشت زمان و قرار گرفتن در روال کاری، از خاصیت روانکاری روغن کم خواهد شد و همین ممکن است به بخش‌ های مختلف گیربکس آسیب برساند. علاوه بر این بررسی وضعیت روغن موجود در اون گیربکس می تواند اجازه دهد تا سلامت سایر بخش‌ های درون این محصولات را بررسی کنیم. به عنوان مثال در صورتی که یکی از چرخ دنده‌ های گیربکس آسیب جزئی دیده باشد، نشانه‌ های آن را می‌ توان داخل روغن دید. مقدار روغن مورد نیاز در گیربکس بسته به جهت نصب الکترو گیربکس شافت مستقیم می‌ تواند متفاوت باشد. برای تعیین مقدار روغن بهترین مرجع کاتالوگ و دیتاشیت ارائه شده توسط شرکت تولید کننده خواهد بود.

دسته بندی: