آشنایی با الکتروموتور افق نصب

تفاوت الکتروموتور عمود نصب و افقی نصب

یکی از تجهیزاتی که این روزها در صنایع مختلف موارد استفاده گسترده‌ ای دارد، موتور‌های الکتریکی هستند. وظیفه اصلی انواع الکتروموتور تبدیل انرژی الکتریکی به انرژی مکانیکی می‌ باشد. بسته به موارد استفاده و نیازهای ما انواع موتور الکتریکی می‌ توانند دارای ساختار متفاوت و ویژگی‌ های خاصی باشند. نحوه نصب استفاده از موتورهای الکتریکی اهمیت بسیار بالایی دارد، به خصوص در شرایطی که قصد استفاده از تجهیزات جانبی مانند گیربکس به همراه الکتروموتور را داریم. در چنین شرایطی مواردی مانند نوع تجهیزات استفاده شده، جهت نصب نصب و تجهیزات جانبی به که در کنار الکتروموتور از آنها نیز استفاده می‌ شود؛ برای ما اهمیت بالایی پیدا می‌کنند. در ادامه این مطلب از سایت تکنوتاو بیشتر در خصوص تفاوت الکتروموتور عمود نصب و افقی نصب صحبت خواهیم کرد.

بررسی تفاوت الکتروموتور عمود نصب و افقی نصب

آشنایی با الکتروموتور عمود نصب

الکتروموتور‌های عمود نصب و افقی نصب شده با نام‌ های الکتروموتور افقیی و عمودی نیز شناخته می‌ شوند، در نگاه اول تفاوت چندانی با سایر انواع الکتروموتور ندارند. بیشتر تفاوت آنها با یکدیگر در نحوه قرارگیری اجزای داخلی و بیرونی آن است که در مواردی باعث تغییر ظاهر و بدنه الکتروموتور نیز می‌ شود. نحوه کارکرد الکتروموتور افقی و عمودی شبیه به هم است و صرفاً روند نصب این دو محصول و محل به کار بردن آنها با یکدیگر متفاوت می‌باشد.
برای شناخت بهتر تفاوت الکتروموتور عمود نصب و افقی نصب بهتر است که هر کدام از این محصولات را به صورت جداگانه مورد بررسی قرار دهیم. اما بهتر است قبل از آن در نظر داشته باشید که نصب اشتباه الکتروموتور می‌ تواند تلفات مالی زیادی به همراه داشته باشد و حتی در مواردی که این محصولات آسیب جدی نمی‌ بینند، علت آمپر کشیدن الکتروموتور می‌ تواند نصب اشتباه باشد و همین در طولانی مدت به این سیستم‌ ها آسیب خواهد زد.

آشنایی با الکتروموتور عمودی نصب
همانطور که از نام الکتروموتورهای عمودی نصب می‌ توانید حدس بزنید، این محصولات به موتورهای الکتریکی گفته می‌ شود که در زمان کار باید در حالت عمودی قرار گرفته باشند تا بتوانند عملکرد خوبی از خود نشان دهند. این محصولات که برای کاربردهای متفاوتی طراحی می‌ شوند را با علامت V که معمولاً روی پلاک این محصولات حک شده، نشان می‌ دهند.

برای نصب تجهیزات مختلف مانند گیربکس و… به همراه الکتروموتور حتماً باید به این موضوع دقت کنیم که آیا جهت نصب الکتروموتور و گیربکس با یکدیگر همخوانی دارند یا خیر. یکی از نکات مهم نصب گیربکس حلزونی و سایر تجهیزات مشابه این است که موتور مورد نظر انتخاب شده برای آنها و در جهت درستی نصب شده باشد. این محصولات در توان‌ ها و ابعاد متفاوتی تولید و وارد بازار می‌ شوند. این نمونه از الکتروموتور در شرایطی که فشار بسیار بالاست، گزینه‌ های بسیار خوبی می‌ باشند و به همین دلیل درون چاه‌ ها و به عنوان پمپ کاربرد گسترده‌ ای دارند. این محصولات در بیشتر مواقع با میزان توان بین ۲۵ تا ۳۷۵ اسب بخار تولید و به بازار عرضه می‌ گردند.

آشنایی با الکتروموتور افقی نصب

همانطور که از نام الکتروموتور افقی نصب می‌ توانید حدس بزنید، روند نصب این محصولات باید به صورت افقی انجام شود و در غیر این صورت شاهد این خواهد بود که در روند کاری این نمونه از الکتروموتور اختلال به وجود می‌ آید. این الکتروموتور‌ها معمولاً در مکان‌ هایی که محدودیت فضای کافی برای قرار دادن موتور الکتریکی را نداریم، مورد استفاده قرار می‌ گیرند. مهمترین بخش‌ های استفاده شده در این محصولات بلبرینگ، براکت بلبرینگ، پوسته استاتور، شافت و… می‌ باشند. به همین دلیل می‌ توان گفت که ساختار کلی آنها شباهت زیادی با الکتروموتور عمودی دارد.
جهت چرخش این الکتروموتورها در بیشتر موارد برخلاف عقربه‌ های ساعت است اما باید در نظر داشته باشید که با توجه به مدار‌های راه انداز و سایر روش های موجود می‌ توان جهت چرخش شافت یا محوری محصولات را مشخص کرد. این نمونه از الکتروموتور را با علامت اختصاری H شناسایی می‌ کنند.

کاربرد الکتروموتور عمود نصب

آشنایی با الکتروموتور عمود نصب

الکتروموتور عمودی نصب یا عمودی معمولاً در شرایطی به کار می‌ رود که فضای کافی برای نصب این تجهیزات وجود نداشته باشد یا محدودیت‌ هایی در محل نصب مشاهده گردد. از آنجایی که در الکتروموتور‌های عمودی است گیربکس استفاده نشده، میزان صدای تولیدی این محصولات کمتر از الکتروموتور افق نصب خواهد بود. از آنجایی که الکتروموتور عمودی مناسب برای نصب در شرایط خاص است، به راحتی می‌توان آن را در مکان‌ های مختلف و با توجه به نیازهایی که دارید، نصب نمایید. اما در این میان اگر قصد استفاده از الکتروموتورهای افقی را داشته باشید، باید حتماً در فضای بدون محدودیت مساحت از آنها استفاده کنید. استفاده از الکتروموتور عمودی نصب به عنوان پمپ ها، افزایش دهنده‌ های فشار و… در صنایع مختلف این روزها مرسوم می‌ باشد و گزینه‌ های مناسب و به صرفه‌ ای به شمار می‌ رود.

کاربرد الکتروموتور افق نصب

الکتروموتورهای افقی نصب در مکان های عمومی‌ تر که فضای کافی برای عملکرد الکتروموتور وجود دارد، مورد استفاده قرار می‌ گیرند. البته باید در نظر داشت که استفاده از بلبرینگ در این محصولات برای مهار زاویه محور، باعث شده تا سر و صدای بیشتری در زمان کار داشته باشند‌. پس به این صورت می‌ توانیم نتیجه بگیریم که کاربرد الکتروموتور افقی نصب در مکان‌ هایی است که فضای کافی وجود داشته باشد و از طرفی ایجاد سر و صدای بالا توسط این تجهیزات هیچ مشکلی برای ما به وجود نیاورد. یکی از انواع پرکاربرد الکتروموتور افقی نصب، در پنکه‌ ها یا فن‌ های بزرگ استفاده می‌ شود که تقریباً همه ما آنها را دیده‌ ایم و آشنایی مختصری با آنها داریم.

سخن نهایی

شناخت تفاوت الکتروموتور عمودی نصب و افقی نصب این امکان را به ما می‌ دهد تا در زمان خرید الکتروموتور مورد نیاز خود، انتخاب هوشمندانه و دقیق داشته باشیم. همچنین در پایان این مطلب باید این مورد را حتماً باید به نظر قرار دهید که جهت نصب الکتروموتور فقط یکی از پارامتر‌های مهم در زمینه انتخاب آنهاست. سایر فاکتورهای مهم در این زمینه مانند توان مصرفی، قابلیت کوپلینگ با گیربکس، میزان مصرف جریان، نوع سیم پیچی و… دیگر مواردی هستند که حتما در زمان خرید انواع الکتروموتور باید مد نظر قرار دهید. مشورت با افرادی که در این زمینه تخصص و اطلاعات کافی دارند، می‌ تواند در زمان خرید بسیار مفید واقع شود. از همین رو به شما پیشنهاد می‌ کنیم تا برای گرفتن پاسخ سوالات خود و دریافت اطلاعات بیشتر در خصوص انواع الکتروموتور، گیربکس و… با متخصصین ما در سایت تکنوتاو تماس گرفته و از تجربیات آنها در این زمینه استفاده کنید.

Tags: , , , , , ,

دسته بندی: