کاربرد الکتروموتورهای پوسته چدنی و پوسته آلمینیومی

الکتروموتورها این روزها در صنایع مختلف موارد استفاده گسترده‌ ای دارند و بسته به کاربرد مدنظر شما، نوع الکتروموتور متفاوت خواهد بود. برای شناخت و کاربرد الکتروموتورهای پوسته چدنی و پوسته آلومینیومی بهتر است که ابتدا کمی بیشتر با پوسته الکتروموتور و وظیفه آن آشنا شوید. بعد از آن نوبت به آن می‌ رسد که اطلاعات بیشتری در خصوص ویژگی‌ های الکتروموتور‌های پوسته چدنی و الکتروموتور پوسته آلومینیومی به دست آورید. برای تولید پوسته الکتروموتورها از آلیاژهای مختلف استفاده می‌ کنند که هر کدام از این موارد می‌ تواند روی کلاس حرارتی، درجه ایمنی، وزن نهایی و نحوه کارکرد الکتروموتور تاثیر داشته باشد. در ادامه این مطلب از سایت تکنوتاو بیشتر در خصوص کاربرد الکتروموتورهای پوسته چدنی و پوسته آلومینیومی صحبت خواهیم کرد.

پوسته الکتروموتور چیست؟

پوسته الکتروموتور چیست؟

یکی از بخش‌ های اصلی هر الکتروموتور که روی دوام و عملکرد آن تاثیر بسیار زیادی دارد، فریم یا پوسته الکتروموتور است. برای اینکه الکتروموتور ویژگی‌ های خاصی داشته باشد (مانند ایمنی بالا، وزن پایین و…) باید نوع پوسته را تغییر دهند. پارامترهای مختلفی هستند که روی عملکرد نهایی پوسته موتور و ویژگی‌ های آن تاثیر بسیار زیادی دارند و در ادامه این موارد را با هم بررسی خواهیم کرد.

  • جنس پوسته
    بسته به کاربرد مدنظر برای الکتروموتور نوع پوسته آن نیز می‌ تواند متفاوت باشد. به عنوان مثال الکتروموتورهای تکفاز با توان پایین معمولاً پوسته‌ ای از جنس آلومینیوم دارند. سبک بودن آلومینیوم و همچنین امکان تراشکاری و پرداخت راحت آن باعث شده تا در این شرایط به عنوان گزینه مناسب شناخته شود. اما در شرایطی که قصد استفاده از الکتروموتور در مکان‌ های صنعتی را داریم، الکتروموتور با پوسته چدنی تولید و وارد بازار می‌ شود. استحکام بالاتر الکتروموتورها با پوسته چدنی و مقاومت حرارتی مناسب آنها باعث می‌ شود تا در این شرایط گزینه‌ های خوبی به شمار روند.
  • قابلیت ضد پوسیدگی
    از آنجایی که از الکتروموتور‌ها در شرایط محیطی مختلف استفاده می‌ شود، پوسته آنها باید با استفاده از مواد اولیه‌ ای تولید شود که در شرایط کاری مختلف دوام خوبی داشته باشد. انواع الکتروموتور‌های پوسته چدنی و پوسته آلومینیومی دارای مقاومت مناسبی در برابر زنگ زدگی، پوسیدگی و سایر عوامل محیطی هستند.
  • توان حرارتی
    الکتروموتورهای با پوسته چدنی دارای توان حرارتی بالایی هستند و به همین دلیل در شرایط کاری سقف مواردی که احتمال داغ شدن الکتروموتور بیشتر باشد از پوسته چدنی استفاده می‌ کنند. اما برای الکتروموتورهای با توان پایین الکتروموتور پوسته آلومینیومی نیز مناسب خواهد بود.
  • پایه ها
    پایه‌های استفاده شده برای الکتروموتورها بر روی پوسته قرار می‌ گیرند و به صورت یک تکه یا جدا شونده می‌ باشند. قرارگیری مناسب پایه‌ ها بر روی پوسته باعث می‌ شود تا استحکام و ایستایی موتور در زمان کار افزایش یابد.
  • تیغه‌ های مغناطیسی
    انواع پوسته‌ های استفاده شده برای الکتروموتور دارای تیغه‌ هایی هستند که به ارتقاء و تولید میدان مغناطیسی در اطراف استاتور و روتور کمک خواهد کرد. مناسب بودن این تیغه‌ های مغناطیسی استفاده شده در الکتروموتور به افزایش راندمان این محصولات کمک زیادی می‌ کند.

مزایای الکتروموتور پوسته چدنی

مزایای الکتروموتور پوسته چدنی

استفاده از چدن در پوسته الکتروموتور‌ها وزن متوسط این محصولات را تا حدودی افزایش می دهد. وزن بالای این محصولات باعث می‌ شود تا الکتروموتور در زمان کار لرزش کمتری داشته باشد. از سوی دیگر ضریب انتقال حرارت پایین چدن باعث می شود تا داغ شدن پوسته الکتروموتور به تاخیر بیفتد. موتورهای صنعتی با توان بالا که باید گشتاور زیادی را تولید کنند، باید دارای پوسته چدنی باشند. شناخت ویژگی‌ های فلز چدن به ما کمک می‌ کند تا کاربرد الکتروموتور پوسته چدنی و مزایا و معایب آن را بهتر درک کنیم. چدن یک فولاد آلیاژی است که در آن عناصر آهن، کربن و سیلیسیم وجود دارند. علاوه بر الکتروموتورها از چدن در تولید انواع گیربکس صنعتی نیز استفاده می‌ شود. چدن مرغوب برای تولید بدنه یا پوسته الکتروموتور باید میزان کربن مشخصی داشته باشد تا ویژگی‌ های زیر را در اختیار ما بگذارد:

  • مقاومت بالا در برابر اکسید شدن و خوردگی
  • نقطه ذوب پایین
  • قابلیت ریخته گری
  • مکان ابزار کار یا ماشینکاری برای شکل دهی
  • تغییر شکل دشوار
  • مقاومت بسیار بالا در برابر سایش یا خش افتادن
  • خاصیت عایقی مناسب که باعث می‌شود بخش‌های داخلی الکتروموتور در هوای سرد آسیب نبینند.

معایب الکتروموتور چدنی

تا به اینجا اطلاعاتی در خصوص الکتروموتور با پوسته چدنی و مزایای آن در اختیار شما قرار دادیم، اما در صورتی می‌ خواهید کاربرد این محصولات را بهتر درک کنید، باید حتما معایب این محصولات را نیز بشناسید. در ادامه این موارد را با هم مورد بررسی قرار می‌ دهیم:

  1. وزن بالا: معمولا وزن الکتروموتور پوسته چدنی بالاتر از نمونه‌ های پوسته آلومینیومی است.
  2. تردی و شکنندگی چدن: از آنجایی که مقاومت چدن در برابر فشارهای بسیار بالای ضربات شدید پایین است، ممکن است در شرایط کاری مختلف و زمان بروز اتفاقات گوناگون پوسته الکتروموتور آسیب ببیند.
  3. ضعیف بودن روند انتقال حرارت: ضعیف بودن روند انتقال حرارت در الکتروموتور با پوسته چدنی باعث می‌ شود حرارت به وجود آمده داخل الکتروموتور به درستی به بیرون انتقال پیدا نکند. در نتیجه بخش‌ های داخلی موتور داغ شده و همین افزایش دما باعث آب شدن عایق‌ ها و آسیب رسیدن به بخش‌ های داخلی الکتروموتور می‌ شود.

کاربرد الکتروموتور پوسته چدنی

بعد از درک مزایا و معایبی که پوسته چدنی برای الکتروموتور به همراه می‌ آورد، نوبت آن است که ببینیم این محصولات در چه شرایطی کاربرد دارند. اولین نکته که در این بخش باید مدنظر قرار دهید این است که کار کردن الکتروموتور پوسته چدنی در آب و هوای گرم اصلا مناسب نیست، پس می‌ توان بر همین اساس گفت که این محصولات گزینه‌ های خوبی برای کار در مناطق سردسیر هستند. در صورتی که از این محصولات در آب و هوای گرم استفاده کنید، ممکن است باعث اختلال در عملکرد الکتروموتور شوید. در بسیاری از موارد ممکن است علت آمپر کشیدن الکتروموتورها همین افزایش دمای داخلی آنها باشد.

استحکام بالای الکتروموتور پوسته چدنی به ما اجازه می‌ دهد تا به راحتی از آنها در مواردی که نیاز به قدرت زیادی داریم استفاده کنیم. از آنجایی که وزن این محصولات بالاست، در بیشتر موارد آنها در شرایطی به کار می‌ برند که نیاز به جابجایی آنها نباشد. الکتروموتورهای صنعتی سه فاز و تکفاز با توان بالا معمولا از جنس چدن هستند. در ضمن برای خرید الکتروموتور پوسته چدنی بهتر است ابتدا با متخصصین ما تماس بگیرید و راهنمایی‌ های لازم را از آنها دریافت نمایید.

مزایا و معایب الکتروموتور پوسته آلومینیومی

مزایا و معایب الکتروموتور پوسته آلومینیومی

الکتروموتورهای پوسته آلومینیومی موجود در بازار ایران معمولا در سایرهای کوچکی به فروش می رسند و ساخت شرکت‌ های ایرانی، چینی، اروپایی و… می‌ باشند. این محصولات که دارای انواع تکفاز و سه فاز هستند را به روش های مختلفی نصب می‌ کنند که مهمترین آنها عبارتند از: “نیم فلنچ، فلنچ، پایه” این نمونه از الکتروموتور معمولا دارای ابعاد کوچکی است و برای توان‌ های بین 0.06 تا 18.5 کیلووات مورد استفاده قرار می‌ گیرد. وزن پایین این محصولات باعث می‌ شود که جابجایی آنها بسیار راحت باشد.

از سوی دیگر قیمت پایین‌ تر آلومینیوم نسبت به چدن باعث می‌ شود قیمت نهایی این محصولات به صرفه باشد. یکی دیگر از مزایای الکتروموتور پوسته آلومینیومی، ضریب حرارتی مناسب با می‌ باشد که در زمان کار به خنک شدن هرچه سریعتر این محصولات کمک می‌ کند. البته باید در نظر داشته باشید که زمانی الکتروموتور با پوسته آلومینیومی این مزایا را در اختیار شما می گذارد که از جنس مرغوب تولید شده و روند تولید آن نیز به صورت استاندارد طی شده باشد. در ادامه نگاهی به معایب این محصولات می‌ اندازیم:

  • آسیب پذیری بیشتر در برابر فشار و ضربه نسبت به الکتروموتور با پوسته چدنی
  • مقاومت پایین در برابر شوک‌ های شدید و ضربات وارد شده به بخش‌های مختلف الکتروموتور
  • آسیب دیدن جای بلبرینگ موتور به مرور زمان

کاربرد الکتروموتور پوسته آلومینیومی

الکتروموتور‌های پوسته آلومینیومی قطعاً گزینه‌ های خوبی برای شرایطی هستند که به توان پایین نیاز داریم. از این محصولات در شرایط مختلف استفاده می‌ شود و پیشرفت تکنولوژی برای تولید پوسته آلومینیومی الکتروموتور باعث شده تا بسیاری از معایب آنها پوشش داده شود. در ادامه موارد استفاده از الکتروموتور پوسته آلومینیومی را مورد بررسی قرار می‌ دهیم:

  • پمپ‌ های جابجایی مایعات و مواد نیمه جامد مانند روغن‌ ها با درصد خلوص متفاوت
  • کمپرسورها
  • ویبراتور‌ها
  • پمپ‌ های وکیوم پمپ آب
  • گیربکس کانوایر
  • اره‌ های صنعتی
  • میکسرها و همزن‌های سبک
  • هواکش‌ها و فن‌ها
  • قابل اتصال به انواع گیربکس در سیستم‌های مختلف

نکته مهمی که در پایان این مطلب باید مد نظر داشته باشید این است که زمانی الکتروموتور پوسته آلومینیومی یا چدنی برای شما کارایی مناسب خواهد داشت که سراغ خرید محصولات با کیفیت بروید. همچنین کل مزایایی که در خصوص این محصولات بیان کردیم، زمانی وجود خواهند داشت که الکتروموتور خریداری شده با کیفیت بوده و پوسته آن با استفاده از مواد اولیه مرغوب و در شرایط استاندارد تولید شده باشد.

Tags: , , , ,

دسته بندی: